Hvilken samlivsform, om noen, er egentlig naturlig for oss mennesker? Er monogami en påtvungen livsform, som kirken eller andre autoriteter har gitt oss? Mange vil nok se på mennesker som naturlig monogame, og mene at det naturlige for oss er å holde seg til én partner, gjerne livet ut. Men hvis dette var vår naturlige livsform, hvorfor er det da så vanskelig for mange å holde seg til den? Det mangler ikke eksempler på ikke-monogami og polygami i menneskelige samfunn, fra utroskap i det skjulte til mer åpenlyse former – særlig etter vi fikk praktiske prevensjonsmidler til rådighet. Samtidig finnes det er nok av eksempler på par som holder seg til sine partnere (eller som i hvert fall hevder at de gjør det). Kan forskningen fortelle oss noe om hvordan dette egentlig fungerer?