Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Dobbeltalbum

Fullendt Bach

H-mollmessen tilhører alle høytider på en gang.

MUSIKK TIL MORGENBØNNEN: Bare en helt vanlig dag hos familien Bach. Foto: Fra et maleri av Toby E. Rosenthal, 1890/Getty Images

J.S. Bach

Mass in B Minor, BWV 232

Julie Roset (sopran), Beth Taylor (mezzo), Lucile Richardot (alto), Emiliano Gonzalez Toro (tenor), Christian Immler (bass), Pygmalion, Raphaël Pichon (dir.)

Harmonia Mundi

Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Messe i h-moll, BWV 232 (1749) var for omstendelig og katolsk til at samtidige lutheranere i Sachsen kunne sette pris på den. Hans store vokalverk ble først fremført i sin helhet over hundre år etter komponistens død. Men ettertiden har anerkjent H-mollmessen som en sammenfatning og fullendelse av både Bachs og barokkens stil. Og det er ikke bare dens musikalske kvaliteter som gjør verket til et yndet studieobjekt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen