Først var rosa en farge for menn, så ble det en farge for damer. Etter hvert for unge og rosenfriske damer og på 1970-tallet av gikk fargen ytterligere ned i aldersklassene og har siden vært en omstridt, men standhaftig, identitetsmarkør for jenter. I en kommersiell og binær barneverden er guttefargen blått og jentefargen rosa. Kan det være Barbies skyld? Da barbiedukken så dagens lys i 1959 hadde hun svarte og hvite klær, etter hvert fikk hun en variert og fargerik garderobe. Men så ble hennes verden definitivt rosa. En farge som allerede var blitt gjort til en slags power-farge på 1930 tallet, da designeren Elsa Schiaparelli lanserte flere kolleksjoner i sjokkrosa, «shocking pink», og en parfyme med samme navn som, sammen med flakongen, skulle sende ut ganske offensive erotiske signaler. Dette var ikke blass rosa, men en knæsjfarge som skar i øynene, sjokkerte og utstrålte selvsikkerhet. Langt borte fra den uskyldige appellen andre nyanser kunne ha. Barbies garderobe og tallrike accessoirer fulgte i dette sporet, fra 1970-tallet av var de dominert av en intens rosafarge som fikk sin egen benevnelse: «Barbie pink». Så var det bare å åpne dørene til et eventyrlig rosa univers som fikk milliardene til å rulle.