Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Film

Lynchs dobbelt­eksponering

Snart 25 år etter premieren er det ennå ikke laget en mer kompleks refleksjon over kjønn og begjær i Hollywood enn i «Mulholland Drive».

Vertigo: Både Hitchcocks og Bergmans kvinnelige tvillingsjeler vekkes i minnet av Naomi Watts’ og Laura Harrings sammensmeltende skjebner i «Mulholland Drive». Foto: Another World Entertainment

Mulholland Drive

(USA/Frankrike, 2001) Regi og manus: David Lynch Drama/ 2t. 2min./ Kino

Både nye og gamle David Lynch-fantaster bør kjenne sin besøkelsestid nå som en restaurert utgave av «Mulholland Drive» (2001) settes opp på utvalgte norske kinoer i anledning regissørens bortgang i januar. Slik filmen selv er et popkulturelt amalgam av heslig americana og svermerisk film noir, av Hitchcocks «Vertigo», Wilders «Sunset Boulevard» og Bergmans «Persona» – har «Mulholland Drive» blitt et selvsagt referanseverk for filmer som tar for seg Hollywood som kannibalistisk kulturfabrikk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?