Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Biletbok

Ute av syne, inne i sinn

Andre bok om Karin og Hesten kombinerer omgrepslære og eksistensiell omvelting på kløktig vis.

Illustrasjon: Annette Saugestad Helland
Biletbok

Janne-­Camilla Lyster og Annette Saugestad Helland (ill.)

Borte

Aldersgruppe: 3–6 år

Gyldendal 2024, 24 sider

I fjor gav Janne-Camilla Lyster og Annette Saugestad Helland ut biletboka «Karin og mørket», om ei lita jente og ein leikehest som filosoferer saman etter leggetid, om mørket og alt som høyrer natta til: himmelen, draumane, stjernene. Heime har vi jamleg lese boka det siste året, men heller enn å prøve å svare på dei mange spørsmåla Hesten stiller Karin («Hvor kommer drømmene fra?»), er det stemninga i boka eg og medlesaren min har kveldsbada i: spelet mellom lys og mørke i illustrasjonane, den melodiske tonen i teksten.

No er ei ny bok om Karin og Hesten ute, og tittelen er som henta ut av «Poppeloppane», animasjonsserien der nokre små, vel, poppeloppar, flaksande utforskar eit omgrep (og fenomenet som gøymer seg bak), til dømes «Opp og ned», «Under», «Bak» og – ja, «Borte». I Lyster og Hellands bok er den basale omgrepslæra kombinert med ei eksistensiell undring som nok ville ha gått over hovudet på poppeloppane.

På framsida står Karin med hendene framfor auga, som om ho leikar borte – titt tei! På tittelsida har ho ei lommelykt i hendene og ser bestemt ut i blikket, og i dei første oppslaga leitar ho etter Hesten: «Er den borte? spør mamma. Hvor er borte? spør Karin». Vi frydar oss over at vi faktisk får sjå Hesten medan Karin leitar under senga, i kles -og kjøkenskap, under verandaen. Det er òg artig at Hesten har same briller som Karin – brillene knyter utvilsamt band mellom dei to.

Leitinga er først leikande og litt spennande, men så blir det brått alvorleg, når far til Karin kjem heim og fortel at farmor er borte. Karin foreslår at dei kan leite etter henne, men farmora er borte på ein annan måte – ho er død.

Vendinga er verknadsfull: Nett idet vi har fått grubla litt på kva det vil seie å vere borte i meir kvardagsleg forstand, utvidar omgrepet seg og omfattar heile livet. Det er eit vågalt sprang, men omveltinga kastar oss ikkje ut i kaos. I staden får vi følgje Karin til farmors hus og sjå kor tomt det er rundt alle tinga, når ho er borte. Karin tek på seg den knæsj oransje strikkejakka til farmora, med lukta intakt og lange erme som held rundt henne. Nedst i kjellartrappa finn ho att Hesten og knepper strikkejakka rundt dei begge.

Det er ikkje lett å konkurrere med natta når ein skal lage stemning, og eg merkar allereie første gong vi les at «Borte» ikkje har nett dei same kvalitetane som «Karin og mørket» der, trass i at mange av grepa er like: Ein spørjande tone og sparsam, men effektfull fargebruk i illustrasjonane, som elles er luftige og skisseaktige på ein gjennomtenkt og gjennomført måte. Det dunkle, dempa uttrykket er stilsikkert og pent, men kanskje òg ei forklaring på kvifor eg strevar litt med å få medlesaren til å velje nett denne boka om kvelden.

Den eksistensielle grublinga treffer til gjengjeld betre på barnets nivå i «Borte» enn i «Karin og mørket». Det handlar om kløktig komposisjon, men også om at boka faktisk klarer å gjere eit abstrakt omgrep meir forståeleg og konkret.

På baksida er Karin ute i haustvêret og strekk handa mot eit fallande blad. Vi snakkar litt om kven sitt hus vi ser på biletet, men så ser vi sykkelen med korg som står der og kjem på at Karin ein stad ser for seg den breie rumpa til farmor på det smale sykkelsetet, vaggande frå side til side. No er ho ute av syne, men inne i sinn.