Tyskland ved et veiskille

Mens alle øyne var rettet mot valget i USA, vedtok den tyske forbundsdagen en kontroversiell resolusjon. Den sidestiller kritikk av Israel med antisemittisme og vekker kraftige reaksjoner fra Amnesty og flere menneskerettighetsorganisasjoner. I resolusjonen heter det at: «ytringsfriheten og kunstens og vitenskapens frihet er verdifulle goder som garanteres og beskyttes av vår grunnlov», men sier likevel at kunst, vitenskap eller sivilsamfunn må forhåndssjekkes for antisemittisme ved statlige tildelinger. Det kan høres rimelig ut – den som er antisemitt, bør ikke få statlig støtte. Men resolusjonen vil ikke føre til mindre antisemittisme, mener den tidligere politikeren Jerzy Montag: «Men snarere til kvelning og sensur av kunst, kultur, vitenskap og enhver form for meningsytring i det offentlige rom.»
Eksemplene på hvordan slik politikk kan påvirke offentlige ytringer, er allerede mange. I 2019 vedtok Forbundsdagen en liknende resolusjon, som fordømmer BDS-bevegelsen (Boycott, Divestment and Sanctions) som antisemittisk og som førte til at organisasjoner som støtter BDS aktivt ikke mottar statlig finansiering. Rapperen Talib Kweli ble samme år utestengt fra en festival i Düsseldorf grunnet hans støtte til palestinere, og Goethe-Institut trakk invitasjonen til antropologen Smadar Lavie på grunn av hennes kritikk av israelsk politikk. I år ble Yanis Varoufakis, Hellas’ tidligere finansminister, ikke bare utestengt fra Tyskland, men også fra å delta på videokonferanser om politikk arrangert i Tyskland. Dette fordi han uttrykte støtte for medmenneskelighet og rettferdighet i Palestina.
Dokumentarfilmen «No Other Land», laget av et palestinsk-israelsk kollektiv bestående av fire aktivister, hadde premiere på Berlinalen i februar 2024, der den vant prisen for beste dokumentar. Resolusjonen refererer til denne hendelsen som en «antisemittismeskandale» og hevder at den må etterforskes og få konsekvenser. Dokumentaren er imidlertid et usminket innblikk i palestinernes hverdag.
Resolusjonen skiller ikke mellom antisionisme og antisemittisme. Om all kritikk av Israel skal likestilles med antisemittisme, avlegitimiseres samtidig kritisk diskurs om okkupasjon, apartheid, krigsforbrytelser og brudd på menneskerettighetene. Ved å sette likhetstegn mellom jødisk identitet og israelsk politikk, rammer resolusjonen også jødiske kritikere av israelsk okkupasjon.
«Resolusjonen truer de demokratiske verdiene den selv hevder å beskytte»
Israels krig mot Gaza har satt søkelys på landets vestlige støttespillere. Uten dem ville Israels folkemord sannsynligvis ha blitt stanset innen nå. Ved siden av USA er Tyskland den viktigste materielle støttespilleren til folkemordet. Landet sto for 30 prosent av Israels våpenimport mellom 2019 og 2023, og i fjor var Tysklands våpensalg verdt over 326 millioner euro, en tidobling av salget fra året før, med majoriteten av eksportlisensene innvilget etter 7. oktober. Ironien i uttrykket «Nie wieder ist jetzt» (aldri mer [Holocaust] er nå), som danner grunnlaget for Tysklands ubetingede støtte til Israel, forblir usynlig. Tyskland ser ut til å ha oversett den viktigste lærdommen fra Holocaust: Nemlig at folkemord alltid er galt.
En liten homogen krets av politikere ble enige om resolusjonsforslaget uten å involvere andre politikere. Først etter førsteutkastet var klart i sommer, ble det lekket av avisen Die Zeit. Allerede dette kan sies å bryte med demokratiske prinsipper.
Amnesty Tyskland kritiserer hovedsakelig bruken av en svært bred og vag definisjon av antisemittisme som grunnlag for tiltak som berører grunnleggende rettigheter, som for eksempel innstramminger i straffe- og asyllovgivningen, tildeling av statlige midler eller utestenging fra universitetene. På grunn av sin vaghet og risikoen for at kritikk av israelske myndigheters politikk kan kategoriseres som antisemittisk, er den ikke egnet som en entydig definisjon av antisemittisme.
Fokuset på «importert antisemittisme» i forslaget gir inntrykk av at den viktigste antisemittismen ikke kommer innenfra, til tross for landets ansvar for holocaust. En implementering av resolusjonen vil derfor gjøre det lettere å nekte asyl/statsborgerskap til dem som anses å drive med kritikk av den israelske staten. Dette vil ytterligere innskrenke rettighetene til migranter og minoriteter.
Tyskland står ved et veiskille for ytringsfriheten og demokratiet. Ved å sette likhetstegn mellom kritikk av Israel og antisemittisme, truer resolusjonen de demokratiske verdiene den selv hevder å beskytte. Vi må insistere på at politiske ledere verner om åpen debatt.