Du kan bla til neste sideBla med piltastene

En beretning fra en ­historielærers klasserom

Det pågår en debatt om norske læreplaner på Klassekampens debattsider som også har ansporet avisens redaktør til å formane om å «[ …] gjøre som fornuftige fjellfolk: snu i tide!» (1. november). Kritikken mot dagens relativt ferske læreplaner er at de er for vage og strippa for faglig substans i form av konkret kunnskapsinnhold. Læreplanenes provoserende kompetansemål er for vage, abstrakte og metodiske, og det kan virke som at dagens elever skal «[ …] reflektere, gjengi, drøfte, utforske, kritisk vurdere og så videre» og kun det. Forskningsgruppa «Tekst og fagdidaktikk» ved Oslomet argumenterer for en omkalfatring av de norske læreplanene – vekk fra kompetansemål til sterkere vektlegging av faglig innhold. Da vil til og med «[ …] regjeringens mål om en tillitsreform i sektoren framstå som mer realistisk» som forskningsgruppa avslutta med i kronikken «Hva skal vi med Udir?» (16. november). Mon det.