Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattSverre fehn

Fortid som nåtid

Det er ikke ofte en snart 40 år gammel dokumentar trekkes frem i lyset – eller rettere sagt blir mørklagt. Det gjelder Kåre Bulies spalte i Klassekampen 22. oktober om «skolens konge»: den verdenskjente arkitekten Sverre Fehn. NRK-produksjonen med tittelen «Lyset og rommet» ble laget av Bjørn Engvik og undertegnede. I filmen fra 1988 blir vi med tilbake til Marokko, dit Fehn reiste tidlig på 1950-tallet. Landet som gjennom sine enkle og klare bygningsformer inspirerte ham og andre modernister.

Notater fra den gang var avgjørende for å gjengi arkitektens opplevelse – en opplevelse det var viktig å kunne rekapitulere så sannferdig som mulig. Derfor er det kun Sverre Fehn som snakker i filmen. Det er ham vi møter, og det er hans verden vi trer inn i.

Men så karakteriserer Kåre Bulie filmen som «eksotiserende, mytologiserende» og mener at tittelen «Lyset og rommet» «antyder programmets pompøsitet». (Tittelen reflekterer arkitekturens to viktigste begreper, ifølge Fehn.) Videre hevder Bulie at «programmets presentasjon av de innfødte … knapt kunne være mer markant». Oppgaven var aldri å sette Fehn til veggs med den moralske, moteriktige indignasjon Bulie uttrykker, men å la ham ta oss med inn i sin verden. Filmen gir et bilde av en tid og en holdning som kan oppleves som forgangen, men som tidsdokument viktig. Lyset og rommet er den eneste filmen som lar oss møte mennesket Sverre Fehn. Han ble fornøyd med resultatet, og kjente seg igjen.

En av vår tids tåpeligste ideer er å moralisere over historien.

«Hvitskjorten til den ryggvendte helten fra Europa.» Fjernere fra virkeligheten kan det knapt bli. Helt? Den stillfarne, poetiske arkitekten snur seg i graven over et slikt ettermæle. Ordvalget «de innfødte», «primitiv musikk» og «en kultur som står oss så uendelig fjern», er ikke uttrykk for filmskapernes fascinasjon. Det er uttrykk for Fehns fascinasjon, og det var den det var viktig å få frem. Filmen reflekterer datidens vokabular, som vi i dag selvsagt har fjernet oss fra. At Kåre Bulie hører ekko fra filmen når han ser den unge Fehns utstilte Afrika-tegninger på Arkitekthøgskolen, ja da bekrefter filmen hvordan Norges største, internasjonale arkitekt tenkte og var.

Mener Kåre Bulie at filmskaperne skulle satt Sverre Fehn til veggs og styrt arkitektens opplevelser? Er det uakseptabelt og uetisk å la historiske mennesker uttrykke følelser på sine og datidens premisser?