Viktig for både opphavere og utøvere er «den kreative samtalen» – å ha en samtalepartner som deler ens filosofi og visjoner. Under musikkindustriens gullalder – innen finans fikk for seg at «intellectual property» (opphavsrett) og «music publishing» (musikkforleggeri) representerte en nærmest risikofri investering – ekspanderte plateselskapene ved å erverve andre labels. Samme sak for musikkforlagene. Dette sikret en mer realistisk prissetting og en kontinuitet for rettighetshaverne i et fagmiljø de kjente.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kult gjenhør med rap-gigant og superveterant James Todd Smith.
Legenden leverer
Anmeldelse
LL Cool J
The Force | LL Cool J, Inc./Def Jam/Virgin
Album
Det er hele førti år siden LL Cool J platedebuterte med den banebrytende singelen «I Need a Beat». Den tolvtommeren var aller første utgivelse på Def Jam, i dag en «global brand», den gang et knøttlite uavhengig plateselskap drevet fra studenthybelen til Rick Rubin. Og med unntak av en hyperobskur tøysepunk-skive to år før, var det også platedebuten til superprodusenten, Rubin.