Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Partene i en lykkelig skilsmisse tvinges sammen igjen.

Peers psykose

Peer Gynt: Ågot Sendstad og Herbert Nordrum. Foto: Erik Berg

Henrik IbsenEdvard Grieg

Peer Gynt

Musikkteater

Thomas Søndergaard (dir.), Johannes Holmen Dahl (regi), Ragnhild Hemsing (feler), Herbert Nordrum (Peer Gynt), Frøy Hovland Holtbakk (Solveig), m.fl.

Den Norske Opera & Ballett, 23. august

Det hører til sjeldenhetene å oppleve Henrik Ibsens «Peer Gynt» paret med Edvards Griegs teatermusikk, som ved urfremføringen i 1876. I 2024-versjonen er Ragnhild Hemsing sentral i bearbeidelsen av musikken, som har gjort seg kjent for å trekke Grieg tilbake til den folkemusikalske arven han hviler på. På scenen gikk hun likevel så langt i improvisasjonene sine at det til tider var vanskelig å høre om Grieg fortsatt var forbildet. Særlig elegant var de sirlige forskjønningene av «Solveigs sang», der hun pyntet den egentlig enkle melodien med komplekse ornamenter verdige å kalles en egen komposisjon.