Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Krystallpsyken

Jeg flytter mer enn gjerne inn i Eirik Høyer Leivestads beboelige metafor.

Modernitet og konstruksjon: Interiør fra det virkelige krystallpalasset i London, fotografert ca. 1890. Foto: Wikimedia Commons

Eirik Høyer Leivestad

Krystallpalasset. Historien om en beboelig metafor

Sakprosa

Lord Jim Publishing 2024, 190 sider

Glass er langt fra så ­transparent som materialet utgir seg for å være. Nesten uansett hvor ­gjennomsiktig vinduet fremstår, kan det ikke unngå å speile ­betrakteren. Et diffust omriss av den seende vil alltid dukke opp, liksom ved siden av, men samtidig i en annen ­dimensjon enn hva enn som befinner seg på den andre siden av glasset. ­Vindusshopperen vil se konturen av en forbruker, ­dyrehagegjesten som stirrer på sjimpansen gjennom det glassklare monteret vil også få øye på en ape med smarttelefon.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?