Henriette Kirkaune Sandven, overlege i BUP, gir i Klassekampen 11. april en analyse av dagens skole. Hun skriver blant annet: «Løsningen er ikke ytterligere vekst i psykisk helsevern. Det er behov for en reform og styrking av skolen. Her er reversering av seksårsreformen, mer frilek, mindre ensretting, økning i praktiske fag, mindre målinger og læringspress, økt tillit til lærere og mer kompetanse på utviklingspsykologi i skolen, eksempler på endringer som kan hjelpe.» Hun skriver også at øktene (skoletimene) mange steder er forlenget til 60 minutter. Jeg kan opplyse at i bærumskolen har vi nittiminutters økter både før og etter storefri.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Lyden av litteratur
DebattLydbok
Lydboklytting er stadig mer populært, og den siste tiden hyppig diskutert. Senest i forrige måned mente Astrid Hygen Meyer i Klassekampen at det å lytte til en lydbok er en «flatere måte å ta til seg litteratur på». Andre vil si at tid brukt på å lytte til litteratur, bare øker lysten på mer. Det er også min erfaring. Høytlesning kan åpne litteraturens verden for både store og små ører. Lydbokformatet gjør litteraturen mer tilgjengelig i helt nye brukssituasjoner. Det skal vi være glade for, i en tid der kampen om oppmerksomheten vår utkjempes på mange arenaer.