Jamming & jammer
Dobbelt aktuelle Signe Emmeluth er en formidabel saksofonist som virkelig får en til å stoppe opp.


Signe Emmeluth
Banshee
Motvind Records

Emmeluth’s Amoeba
Nonsense
Moserobie Music Production
Første gang jeg opplevde altsaksofonisten Signe Emmeluth live, var en wow-opplevelse. Under Kongsberg Jazzfestival i 2019 var hun en del av Trondheim Jazzorkester og deres samarbeid med Atomic, og på et tidspunkt brøt Emmeluth ut i en solo som var smittsomt energisk i drivet og sprudlet av utfall – men som samtidig hadde en merkbar idémessig koherens som drev frem mot noe. Jeg ble umiddelbart hektet, som det heter. Det ble ytterligere forsterket da hun senere samme år slapp andrealbumet til bandet sitt, Emmeluth’s Amoeba. Siden har hun vært en musiker jeg har prøvd å følge tett.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent