Det er noe som skurrer litt for meg i den pågående debatten om hvordan de unge gutta faller utenfor i skolen. Ikke at jeg tror det vil være feil med mer praktisk aktivitet i skolen, eller at ungene lærer seg å skape, bygge, reparere og fikse. Jeg har vokst opp på et småbruk hvor ingenting ble kastet, men alt ble reparert (eller tatt vare på i tilfelle man kunne bruke det til å fikse noe annet), og det sitter i. Tilfredsstillelsen ved å bygge en sykkelbod med egne hender (samt hammer, drill, sag og vinkelsliper) er like stor som tilfredsstillelsen ved å levere fra seg en godt gjennomarbeidet tekst. Likeledes er det åpenbart feil kur «høyreskolen» har forsøkt seg på når den etter årevis med stadig økt timetall i norsk og matematikk og stadig mer testing har feilet fullstendig i å skape bedre elevprestasjoner.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Krig eller forhandlinger?
DebattUkraina
Robert Mood spør i Klassekampen den 14. februar om hvor mange som må dø i Ukraina før vi forstår at krigen må stoppes. Å overlate til Ukraina alene å bestemme hvorvidt de ønsker å krige eller forhandle, blir feil når krigens konsekvenser er globale og katastrofale. Eirik Løkke mener dette er en krig mellom demokratiske og autoritære verdier, og at Vesten ikke må nøle med sin støtte (Klassekampen 18. februar).