Subjektive opplevelser og etiske standpunkt
I Klassekampen 15. januar svarte June Holm og Vilde Bratland Hansen på mitt innlegg i avisen 8. januar. Jeg ønsker å rette opp noen misforståelser.
Jeg har selvsagt ikke kritisert historiene til kvinnene i boken deres, «Avbrutt – fortellinger om abort». Erfaringer er subjektive, de utgjør ikke noen gjennomgående refleksjon av det etisk problematiske. Det betyr ikke at de ikke er viktige å lytte til. Mitt anliggende var imidlertid å peke på at vi i den større abortsamtalen må tåle å løfte frem det etisk problematiske ved abort, der begge partene er med i bildet. Å snakke om fosterets verdi som et aspekt i abortsamtalen, blir gjerne ikke tolerert, nettopp fordi dette gjør at situasjonen blir mer komplisert enn når det hovedsakelig ses på som en subjektiv sak om hva som er rett for meg i min situasjon.
Forfatterne er åpne om at de ikke ville ta med det etiske aspektet i denne samtalen om abort, nettopp for å gjøre det lettere for kvinner å være åpne om sine erfaringer. Det gjør imidlertid at boken blir et innspill i debatten som gir et ufullstendig bilde av hvor problemstillingen ved abort ligger, ettersom det fremstilles som at det kompliserte og problematiske kun ligger i det vanskelige valget til kvinnen.
Hvis man fjerner det mest kompliserte aspektet ved abort – fosterets perspektiv – er det klart det blir lettere å snakke om. Men det er jo nettopp avveiingen mellom kvinnens rettigheter og fosterets verdi som er utgangspunktet for at det er en vanskelig problemstilling.
Innlegget deres får imidlertid fram et viktig poeng – nemlig at det er vanskelig å snakke åpent om alle aspektene ved abort. Dette bidrar forfatterne selv til, ved eksplisitt å stemple Menneskeverd og andre som løfter frem fosterets verdi som «fordømmende». Dette går vel direkte imot det uttalte målet deres om å skape en mer åpen samtale om abort?
Hvis det å løfte frem kjernen i det etisk problematiske ved abort – fosterets verdi og rettigheter – automatisk blir fremstilt som en hevet pekefinger, er det et dårlig utgangspunkt for en større samtale om abort.
Og nettopp slike anklager og karakteristikker av meningsmotstandere gir en følelse av at de ønsker å stilne hele den etiske debatten, og heller flytte abortsamtalen til å handle om noe som bare er en subjektiv opplevelse.