![](https://cdn.sanity.io/images/u4eaiudq/production/9f363f1513005b9e898cdd08e382c7e13020664b-517x844.png?w=1000&q=75&auto=format)
Søker bekjentskap, en som leser Camus
![](https://cdn.sanity.io/images/u4eaiudq/production/9f363f1513005b9e898cdd08e382c7e13020664b-517x844.png?w=1000&q=75&auto=format)
(der kor vi kyssa første gong)
«En dag ved sjøen» er en ypperlig skildring av en manns mangel på lyst til å forplikte seg.
En dag ved sjøen
Roman
Gyldendal 2024, 186 sider
I sin tredje roman sirkler Per Marius Weidner-Olsen inn et komplisert emne – frihet. Oppgaven er vanskelig fordi mange har prøvd før ham. Den filosofiske diskusjonen om frihet er omfattende. En rekke forfattere har også forsøkt å beskrive fenomenet. Trude Marstein, Karl Ove Knausgård og Dag Solstads romaner undersøker på ulike måter muligheter for individuell frihet. På sitt beste minner skildringen av Vincent, hans familie og venner i «En dag ved sjøen» om refleksjonsnivået hos Marstein eller Solstad, til dels med grovkornet situasjonskomikk. På sitt verste er Vincent like selvopptatt som Kristian Hadeland i Knausgårds nyeste roman, «Nattskolen». Gode tekster kan vekke forargelse, idet de tvinger leseren til å oppdage noe fra blindsiden av egen innsikt, noe «En dag ved sjøen» absolutt gjør. Romanens fortellerstil kan minne om teknikken Maria Navarro Skaranger har utviklet gjennom flere bøker – et finsiktet skifte mellom ulike synsvinkler.