I et innlegg i Klassekampen 8. desember, «Det egentlige Pisa-sjokket», skriver Simon Malkenes om sjokket etter siste Pisa-undersøkelse. Den viser at norske skolebarn presterer på et historisk bunnivå når det gjelder lesing, regning og naturfag. Denne trenden har vi lærere sett i flere år og ble ikke sjokkert i det hele tatt.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Autismevennlig språkbruk
DebattAutisme
Samfunnets forståelse av og holdninger til autisme er i høy grad preget av medienes språklige og visuelle framstilling. I Klassekampens reportasje «Autismegåten» (9. desember) bruker journalistene negativt ladde ord som «gåte», «voldsom økning» (i antall barn som diagnostiseres) og «risiko» (for å få en autismespekterdiagnose). I Dag og Tid uka før, brukes ord som «lidelse», «forstyrrelse», «utfordring», «gåte», «mysterium», «bølge» og «risiko».