Erlend Apneseth Trio og Maja Ratkje med en svært følsom avantgardeplate.
Tidsbøying
AnmeldelseAlbumArvid Skancke-Knutsen
Erlend Apneseth Triowith Maja S.K. Ratkje
Collage
Album
Hubro
I fjor satte Erlend Apneseth Trio opp en serie gjestespill i Bergen, der Maja Ratkje var invitert til den første konserten. Dette møtet ble tatt opp, og er nå omfattende redigert i samarbeid med produsent Jørgen Træen. Det skal vi være glade for, siden «Collage» fremstår som en av de ypperste og mest følsomme avantgarde-skivene her hjemme på lenge.
Duoen Lost Girls har hevet et allerede høyt ambisjonsnivå.
En felles flyt
AnmeldelseAlbumAslaug Olette Klausen
Lost Girls
Selvutsletter
Album
Smalltown Supersound
Enhver med kreativt virke vet at det er lite som er finere enn å havne i flyt. Ikke bare forsvinner den ytre verden, man kan også miste seg selv, fullstendig oppslukt i arbeidet. Lost Girls andrealbum «Selvutsletter» virker ikke å bare være resultat av en slik flytsone – det forteller også noe om hvordan man får det ferdige verket til å flyte.
Hein Westgaard leder en gitartrio utenom det vanlige.
Forfriskende skakt
AnmeldelseAlbumChris Monsen
Hein Westgaard Trio
First as Farce
Album
Nice Things Records
Denne høsten har jeg kommet over en rekke jazzrelaterte utgivelser med gitarister i sentrale roller. Bare i løpet av de siste par ukene har jeg hørt debutalbumet til Peders Hode, ledet av gitaristen Peder Overvik Stuberg, det siste fra veteranen John Scofield, samt stjernekvartetten Mendoza Hoff Revels, med den glimrende Ava Mendoza på snerrende Fender Jaguar. Allerede i begynnelsen av september ble jeg gjort oppmerksom på en utgivelse som kanskje er den mest bemerkelsesverdige, og besynderlige, av dem alle: nemlig «First as Farce» av Hein Westgaard Trio, en København-basert norsk-dansk gitar, kontrabass og trommer trio ledet av gitaristen Hein Westgaard og med Petter Asbjørnsen på kontrabass og Simon Forchammer (som nylig gjestet Kafe Hærverk i Oslo med Mia Dyberg Trio) på trommer.