Israel etterforsker drapet på journalist
Reuters-journalist drept av raketter

Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnentAlan Lucien Øyens nye forestilling «Nothing Personal» strekker seg fra det dypt poetiske og eksistensielle, til det rent overfladiske.
Den Norske Opera og Ballett
Koreagrafi og regi: Alan Lucien Øyen
Tekst: Andrew Wale/Alan Lucien Øyen
Musikk: Alexandre Desplat
Med: Nasjonalballetten, Nasjonaloperaen, Kate Pendry, Daniel Proietto, Anton Skrzypiciel, Andrew Wale, Yvonne Øyen
I 1964 ble det utgitt et essay med tittelen «Nothing Personal» i USA. Essayet var skrevet av den amerikanske forfatteren og aktivisten James Baldwin, og begynner med hans skildring av den kaotiske opplevelsen av å se på amerikansk reklamefinansiert tv på 1960-tallet: Smilende ansikter og yppige kvinneformer ble brukt for å skape et kunstig begjær hos mennesker til å skaffe seg ulike varer, som en bestemt dusjsåpe eller dyr håndkrem. Seksti år og et internett senere, har markedskreftenes påvirkning på mennesker trengt seg inn overalt, inn våre innerste rom. I oppmerksomhetsøkonomiens tid utspiller det seg en knallhard kamp om vårt mimetiske begjær, et begjær som både skapes og manipuleres av dopamin-utløsende algoritmiske mekanismer hvert eneste minutt vi er «oppkoblet».
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent