Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattMusikk

Hvorfor usynliggjøres utøverne?

All ære til Klassekampen som 18. august anmelder nyskrevet samtidsmusikk. Det er dessverre mangelvare i pressen, der nytolkninger av den eldre klassisk musikken fremdeles overskygger kunstmusikk av i dag – for øvrig helt motsatt av kritikerpraksis av alle andre kunstarter. At en radikal avis som Klassekampen prioriterer å anmelde ihjelspilte verker fra tidligere tider snarere enn det mangfoldet som skapes i kunstmusikken i dag, mens alle de andre musikksjangrene er oppdaterte, er et valg jeg gjerne skulle sett diskutert.

Egil Baumann skriver om hans praksis i anmeldelse av (klassiske) mesterverk: «Vi lytter nok mer til hva artisten gjør med kjent musikk, heller enn selve musikken. På denne utgivelsen, med verker skrevet for klarinett og strykere, av norske Jon Øyvind Næss og Jan Erik Mikalsen, blir ikke lyttingen slik. Her står de to verkene i sentrum».

«Utøvere og kom­ponister i fruktbart fellesskap utgjør økosystemet i samtidsmusikken»

Hva mener Baumann her med verkene? Dette er en plateutgivelse, det er lyd frembragt av musikere, de gestalter verket, de tolker musikken, deres utøvelse er dermed innvevd som del av verket. Anmelderen kunne, som komponisten Paul Hindemith foreslo, heller sitte hjemme å lese partituret enn å lytte til konserten, for å få tilgang til verket. Men dette gjør vel ikke anmelderen? Han lytter til musikerne. Jeg forstår at når musikk er ny, har man ikke referanser fra innspillinger med andre utøvere. Likevel, hvorfor dette nesten totale fraværet av å innlemme musikerne i teksten om en lydinnspilling?

Utøvere tolker også nye verk. Ter Jungs ensemble sitt lydlige bidrag blir ikke nevnt med ett eneste ord. Anmeldelsen av deres fremføring er kun en beskrivelse av det anmelderen betegner som verkene og ett rosende ord om solisten. Den performative vendingen har vart i flere tiår, også i musikken. Idéen om komponist og verk som adskilt fra utøver og fremføring er nedstøvet.

Hvorfor dette synet reproduseres gang på gang samtidsmusikk anmeldes er trist, da utøvere og komponister i fruktbart fellesskap utgjør økosystemet i samtidsmusikken.