Koranbrenning-debatten i disse dager får meg til å tenke på min gamle mor. Hun er muslim, troende og praktiserende muslim, ettersom noen liker å betone skillet for å understreke et eller annet med graden av trygghet eller trussel. Mor mi ber fem ganger om dagen og leser i koranen sin hver kveld før hun legger seg. Hun er en glimrende kandidat til en komfortabel plass i paradis. Det unner jeg henne, enda jeg selv tror verken på paradis eller helvete.
Mor mi og jeg har, siden min ungdom, inngått en taus pakt, en implisitt avtale, om å respektere hverandres grenser, tro og frihet. Til tross for hennes overbevisninger, verdier og verdensanskuelse, respekterer hun at jeg og mine døtre velger våre egne veier, utenfor den boka hun tror på og tilber. Mor mi har alltid hatt et øre for mine ikke-religiøse utlegninger om verden og livet her og nå, om frigjøring av kroppene fremfor sjelene, om forrang av klasseperspektivet, økonomi og sosial likhet over det åndelige. Hun har levd under, og overlevd, tumultene i landet sitt: uavhengighetskampen, postkoloniale Marokko, venstresidas vekst og fall, islamismen og den såkalte arabiske våren. Hun holdt realitetenes kompass i den ene hånden og Koranen i den andre.
Mor mi, kort og godt , representerer det diametralt motsatte av budskapet som formidles av koranbrennere og andre klovner som skjeller ut muslimer og islam, trygt omfavnet av offentlighetens toleranse for det intolerante og beskyttet i ytringsfrihetens navn. Ekstremistene driver i grossistbransjen; detaljene, nyansene lukker de ute, ensidighetens vold tåler verken nyanser eller kontradiksjon. Offentligheten skjuler seg bak et falskt dilemma knyttet til en enten/eller tolkning av ytringsfrihet: totalforbud, delvis forbud eller ivaretakelsen av den som absolutt. I stedet for å se og ikke minst innse det åpenbare: Hærverk og vandalisering av andres symboler og helligheter har ikke mye med ytringsfriheten å gjøre, den retter seg i praksis mot mennesker, i dette tilfellet muslimer.
«Mor mi og jeg har, siden min ungdom, inngått en taus pakt»
Jeg er også skeptisk til argumentet om at forbud mot brenning av Koranen ytterligere vil svekke ytringsfrihetens kår i muslimske land. Åsa Linderborg skriver for eksempel i Klassekampen 14. august at «Den som vil forby koranbrenning i Vesten, vil ikke kunne ha troverdighet når de skal støtte regimekritikere som bor i de 57 statene som ‘diskuterer’ den svenske grunnloven i sommer».
1. Linderborg vet nok at troverdigheten hun snakker om er tynnslitt, om ikke ikke-eksisterende fra før, av årsaker som er langt viktigere enn koranbrenning.
2. At Sverige «ikke skal ligge lavt» er Sveriges anliggende, ikke Tyrkias. Det blir for lett å skylde på Erdogan. Overvåking, forfølgelse og innskrenking av kurdisk motstand mot Tyrkias politikk, i Sverige som i andre land, er langt alvorligere og har skjedd før Sveriges Nato-søknad.
3. Tanken om at ytringsfrihetens utvikling i den muslimske verden går gjennom brenning av Koranen er langt fra hva lokale rettighetsbevegelser ser på som en prioritet i kampen for demokrati og rettferdighet. Det er å projisere egne løsninger over på de andre, i gammel, kjent stil.