Eskil Johnsrud Sæterlien og Jon H. Stordrange i NHO Transport skriver i Klassekampen 15. juli at anbud ikke har skylden for rekrutteringsutfordringene i bussbransjen. Bussbransjen skulle hatt høyere lønn (industriarbeidernivå), men NHO Transport har likevel rett i at bussbransjen ikke har et direkte dårlig lønnsnivå. Bussbransjeavtalen er anstendig, likevel er ikke arbeidsplassene attraktive.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Ukrainakrigen og Øst-Finnmark
DebattFinnmark
Kan Øst-Finnmark bli en av taperne i det som nå skjer i Europa som følge av Ukraina-krigen? Den norsk-russiske grensa er på mange måter ulik resten av den europeiske russergrensa, med mangeårig samarbeid på mange felt. Et samarbeid som er styrket gjennom et godt naboskap ulikt mange andre lands grenseområder. Dette er en situasjon som har gitt Kirkenes et sentralt holdepunkt i regionen, mens Kirkenes nå kan bli et endepunkt. Og et endepunkt kan lett bli et dødpunkt. Noen av problemene kan avlastes, men langt fra alt. Det må i tilfelle helt andre og mer omfattende nasjonale tiltak til enn de som nå er foreslått av regjeringa for å sikre et levedyktig samfunn i et viktig område for Norge.