Omveien om bygda

I Klassekampen torsdag blir jeg anklaget av Karin Haugen for å bedrive et «forstokket angrep på Bygde-Norge» fordi jeg hevder at bilen er sjefen og fullstendig dominerende på bygda.
Utgangspunktet for kritikken er et essay jeg skrev i Morgenbladet om den norske bilkulturen. Jeg skjønner at Haugen har et behov for å forsvare små tettsteder for en eventuell kritikk fra eliten i byen mens disse «holder seg for nesa», som hun skriver. Men mitt anliggende har aldri vært en spesifikk kritikk av bygdas bildominans. Jeg ville vite hvorfor bilen står så sterkt i omtrent hele landet. Jeg puster gjerne inn både gjødsellukt og eksos for å analysere hvorfor det har oppstått et skisma i hvordan vi ser på bilen; mellom en liten enklave av mennesker som bor sentralt i de største byene, og alle andre.
Bilkulturen står med andre ord ikke spesielt sterkt på bygda, men dominerer alle andre steder enn sentralt i storbyene. I teksten beskriver jeg hvorfor det er blitt slik: det skyldes i særlig grad hvordan vi bor, og på hvilken måte myndighetene har lagt til rette for at vi skal bo. Hele etterkrigstiden er tuftet på en bolig- og transportpolitikk basert på spredning av småhus på jomfruelig mark, med egen bil i garasjen. Dette har vært en villet politikk. Ingen norske bygder var slik for 60 år siden. Alle mindre og mellomstore byer og tettsteder var gangbaserte. Men bilen gjorde en ny boligutvikling mulig. Dermed ble de voksende norske bygdene og byene bilbaserte.
Den tilhørende bilkulturen er i dag mainstream. Og den preger både kulturelle uttrykk (som musikk, serier og filmer), men også hvordan mange definerer seg selv og hvilke (politiske) muligheter som finnes. Dette er den norske bilkulturen. Den gjør at vi alltid utvider veien før vi bygger gang- og sykkelvei. At vi er skeptisk til å sette ned fartsgrenser, selv langs skoleveier. At vi kun tillater gangfelt og fartshumper i helt spesielle tilfeller. Og at parkeringsrestriksjoner møtes med hoderisting.
«Det er bilkulturens dominerende posisjon i Norge som har gjort bilen dominerende på bygda»
Haugen påstår at jeg trekker en linje fra bygda til resten av landet, og at opphavet til den dominerende norske bilkulturen finnes i distriktene. Det er en spesielt uoppvakt lesning, all den tid jeg bruker store deler av essayet til å legge opphavet nettopp i byene, og særlig hovedstaden. Det var der bilismen som fenomen oppsto i mellomkrigstiden, og det var der vi først lærte å akseptere dens negative sider. Men blant annet fordi det ikke var plass til bilen i byen, begynte norske byområder å ese ut i areal etter krigen, og skillet mellom bygd og forstad ble visket ut.
Haugen skriver om at «avstandene er for store» på bygda, som et faktum hun ikke er interessert i å forstå årsakene til. Denne determinismen er interessant. Det er som om vi tror vi alltid har bodd med en bil i garasjen her til lands. Og at vårt langstrakte land nødvendigvis betyr at våre tettsteder også må være langstrakte.
Jeg har selvsagt ikke noe problem med å forstå at bygdas behov er annerledes enn byens. Men det er altså bilkulturens dominerende posisjon i Norge som har gjort bilen dominerende på bygda. Ikke bygda i seg selv. Bilen har et frigjørende potensiale ved at avstander kortes ned. Men dette flertallsdiktaturet begrenser også folks frihet ved at store områder blir farlige, støyfulle, mindre attraktive, og den lenker innbyggerne til et privatfinansiert og dyrt transportmiddel som verken de yngste eller eldste disponerer. Derfor er det ikke spesielt kontroversielt å mene at lavere bilandeler for daglige reiser er gunstig, ikke bare i de største byene, men alle områder med en viss tetthet.
Så kan det hende at jeg i siste avsnitt i essayet tillater meg et sjangerbrudd som blir i overkant provoserende. Der hevder jeg at byelitens bilkritikk er legitim, og at vår kamp for mer rettferdighet i trafikken vil vinne frem. Jeg tror imidlertid bygda har alt å vinne på at dette perspektivet også blir dominerende der. Slik vil det kunne bli lettere å bygge tryggere infrastruktur for gående og syklende, og tilrettelegge for at flere har mulighet til å komme seg frem med andre alternativer enn bilen.