Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kunnskapsministerens antologi viser gode takter for skolepolitikken framover. Vil hun følge opp med handling?

Praktisk talt

SØKER SVAR: Hva skal en praktisk skole være? Det er et av spørsmålene i Tonje Brennas antologi. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN

Det kan se ut til at det knirker i skoleverkets grunnmur for tiden. På barnetrinnet pågår et gryende foreldreopprør mot digitale verktøy. I videregående skole, der jeg selv jobber som lektor, snakkes det om mangel på motivasjon, frafall, fravær og eksamen. Den første norskeksamen etter pandemien ble en digital fiasko, og endte med at eksamen ble annulert for elevene i Møre og Romsdal. Og Utdanningsdirektoratet undergravde engelsklærernes autoritet og faglige integritet da de skrev et eget dikt til eksamen under pseudonymet Amanda K. Amadson, og ba elevene analysere verselinjer som I need to look into your world / I need to crawl under your skin. Årsaken var at elevene ikke skulle benytte seg av tilgjengelige analyser av andre kjente dikt. Elevene er i tillegg prisgitt den digitale eksamensformen, hvor de ikke engang får anledning til å skrive ut eksamen på papir. Ja, hva skal man si til dette. Noe må bli bedre.