Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Giftstorm i stettglass

Ane Graff rister av seg den forskningsbaserte kunstens frynsete rykte.

Hypnotiserende: Det er ikke særlig fristende å ta en slurk av Ane Graffs cocktails av miljøgifter, men det er vanskelig å ta øynene fra dem. Foto: Roderick Hietbrink

Ane Graff: Molecular Dramas

OSL Contemporary i Oslo

Står til 12. august

En mild panikk rammer den britiske kunsthistorikeren Claire Bishop hver gang hun snubler over en kunstutstilling med vitriner fulle av dokumenter: Hvor lang tid vil det ta meg å komme gjennom dette?

I en mye diskutert tekst publisert på Artforum i vår, gikk den anerkjente kunsthistorikeren til angrep på såkalt forskningsbasert kunst. I «Information overload», som var den talende tittelen på essayet, hevdet hun at framveksten av doktorgradsprogrammer i kunstutdannelsene har fått kunstverdenen til å flyte over av teori- og teksttunge verk som er et sant ork å oppleve.

Men slik trenger det ikke nødvendigvis å være. Med utstillingen «Molecular Dramas» viser Ane Graff at forskningsbasert kunst kan være vel så visuelt slående som mentalt utmattende.

Det første som møter en på OSL Contemporary, er tre av Graffs etter hvert karakteristiske stettglass, hvor kunstneren har dyrket fram fargesterke bakteriekulturer. For i sin kunstneriske forskning har ikke Ane Graff rotet rundt i støvete arkiver, men lest seg opp på kjemisk og biologisk forskning – og selv satt seg ned ved mikroskopet.

De tre verkene deler tittelen «The Goblets» og er utstyrt med hver sin parantestittel: «Clinical depression», «Panic disorder» og «Mixed dementia». Kort fortalt har Graff tatt utgangspunkt i eksisterende forskning på disse tre lidelsene og kartlagt hvilke stoffer som antas å kunne forårsake eller forsterke dem. I det som må være landets lekreste petriskåler, lar hun potensielt skadelige stoffer i mat, kosmetikk og medisiner virke sammen og danne en cocktail som er like lett å motstå å drikke som den er vanskelig å ta øynene fra.

Riktignok ledsages gobletsene – eller begrene på godt norsk – av en innholdsfortegnelse lang som et vondt år, men hva gjør vel det, når den gang på gang får en til å trekke på smilebåndet?

«Cocktailen er like lett å motstå å drikke som den er vanskelig å ta øynene fra»

Ta for eksempel «The Goblets (Clinical Depression)», hvor Graff har smuldret opp en utgave av Dagens Næringsliv fra september 2008 – dagen da nyheten om Lehman Brothers’ konkurs sprakk og finanskrisa var et faktum.

Budskapet til Graff synes å være at siden vi ikke sitter på entydige svar på hvorfor vi utvikler gitte sykdommer eller på hvordan det kan ha seg at noen av dem øker i utbredelse, må vi være åpne for mange ulike – og ikke alltid åpenbare – årsakssammenhenger. Kanskje kan den lekre leppestiften fra Revlon, blåskjell fra Andalucia eller økonomiske bekymringer være like farlig for oss som Malboro-sigaretter eller veistøv fra Nordbytunnelen i Oslo.

For som historien har gjort oss smertelig klar over, er vår kunnskap om ulike stoffers skadevirkninger til enhver tid mangelfull: En gang i tida var vi overbevist om at sigaretter gjorde astmatikere godt.

Ut fra begrenes innholdsfortegnelser kan man lese en holistisk tilnærming til kropp og medisin – en tro på at kroppslige, psykologiske og sosiale faktorer er av avgjørende betydning for hvordan enhver sykdom oppstår og utvikler seg. Det understrekes av at begrene er plassert på gipskopier av 1700-tallsbord: I et intervju på galleriets nettside forteller Graff at valget er motivert av at det var nettopp i det attende århundre at forestillingen om kropp og sinn som to separate enheter vant hegemoni.

Foruten begrene rommer utstillingen tre omfangsrike oljemalerier og tre store verk av bemalt silke. Kanskje ville Claire Bishop sukket tungt i møte med oljemaleriene – de er tross alt fullstappet med tekst. Hvert av dem har en direkte lenke til de tre begrene og omhandler også henholdsvis depresjon, panikkangst og såkalt blandet demens – altså når pasienten oppfyller både kriterier for Alzheimers og cerebrovaskulær sykdom.

Men lar man seg friste til å lese teksten, vil man finne det som kanskje best kan karakteriseres som en like deler overveldende som skremmende poetisk rant, hvor Graff mer enn insinuerer at måten vi lever på, er medskyldig i framveksten av folkesykdommene våre.

Selv om oljemaleriene visuelt sett må sies å stå noe tilbake for begrene, går de røde, svarte og hvite verkene i en fruktbar dialog med dem. Det gjør også silkeverkene som bærer tittelen «BBB (The Blood Brain Barrier)», og viser til hinna i hjernen som beskytter sentralnervesystemet fra giftstoffer, bakterier og virus.

For et utrent øye kan de likne forskjønnede MR-bilder av en hjerne i oppløsning, og i fargebruk slekter de på de besnærende bakteriekulturene. Og kanskje er det ikke så rart: I likhet med den beskyttende hinna befinner de fleste, om ikke alle, stoffene i Graffs frastøtende cocktails seg også inne i kroppene våre. Der spiller både hovedroller og biroller i det kunstneren kaller molekylære drama.