Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Lars Ramslies «Fjellet, geværet, vannet» er et speilkammer i arketypiske omgivelser.

På topptur

Kjent landskap: Den norske fjellheimen portrettert i Peter Nicolai Arbos maleri «Hester på fjellet» fra 1889. Foto: Nasjonalmuseet/Wikimedia Commons

Lars-Einar, hovedpersonen i Lars Ramslies nye roman «Fjellet, geværet, vannet», elsker KISS, men de assosiasjonene som først melder seg for denne leseren, kunne ikke ha ligget fjernere fra amerikanske hardrockere påmalt grufulle ansiktsmasker: Bjørnson og Ibsen, eller nærmere bestemt far-sønn scenen i «Synnøve Solbakken», der Torbjørn og Sæmund kappes om å bære de største og tyngste kornsekkene fra buret til mølla – og så den fraværende Jon Gynt og sønnen Peer som gjør seg helt umulig i bygdefellesskapet, i stedet for, som Torbjørn, å bøye seg for det.