Uten effekt
«Dunning-Kruger-effekten» kunne blitt så bra. Dessverre lykkes ikke forfatteren.


Andrés Stoopendaal
Dunning-Kruger-effekten
Roman
Oversatt av Johann Grip
Cappelen Damm 2023, 191 sider
Det begynner riktig så bra, på en parmiddag i Göteborg. Hovedpersonen i Andrés Stoopendaals «Dunning-Kruger-effekten» videreformidler en anekdote fra Jordan Peterson. Umiddelbart blir den gode stemningen blåst bort. Den mannlige gjesten Otto reagerer med raseri så fort den kanadiske psykologens navn blir nevnt. Til tross for at han aldri har lest Peterson, vet gjesten nemlig godt «hvem de er», menneskene «som liker den mannen».
Hovedpersonen lar seg sjokkere over at en presumptivt oppegående bekjent reagerer så aggressivt bare Petersons navn blir nevnt. Også hos leseren pirrer episoden nysgjerrigheten. Det er på mange måter en genial åpningsscene, som føles både morsom og farlig på samme tid. Hvor vil Stoopendaal med dette? Skal vi få en roman som på morsomt og intellektuelt vis pirker borti woke, venstresidas intellektuelle smaksdommer og svensk politisk korrekthet?
Det skal vi dessverre ikke. Etter første kapittel går det raskt nedover med «Dunning-Kruger-effekten» (effekten beskriver for øvrig hvordan mennesker med liten kunnskap om et emne blir desto sikrere på egne standpunkt). Krangelen om Peterson setter i gang en rekke tankeprosesser hos hovedpersonen, og han begynner å lure på hva slags liv det egentlig er han fører. På overflaten er alt såre vel. Han har en kjæreste som er great, og en day-job som til tross for at den er utrygg er rimelig bedagelig. Men hvor ble drømmen om å skrive romaner, om å bli en ekte man of letters av? Har han gitt opp å gjøre noe ut av livet? Og er hunden til kjæresten, den lille pomeranianeren Molly, egentlig bare en prøvestein for om hovedpersonen er klar for å bli far?
«Skal vi få en roman som på intellektuelt vis pirker borti woke?»
Det er altså en klassisk moderne middelklasseroman vi har med å gjøre, der en ung mann eller kvinne rives mellom frihet og ansvar, ungdom og voksenliv. Det som etter hvert gjør at «Dunning-Kruger-effekten» blir kjedelig, er fraværet av handling. Den navnløse hovedpersonen idoliserer Michel Houellebecq, og begynner til og med å dikte historier om sitt franske forbilde. Men det som kjennetegner Houellebecqs romaner er at hovedpersonenes monologiske samtidsanalyser gjerne ledsages av plot som er ganske handlingsmettede. Vi får terror, mord, islamistisk takeover. Her er derimot det mest spennende som skjer at hovedpersonen heller en halvliter over hunden til kjæresten.
Hovedpersonen grubler mye over sin «post-moderne hjerne» og tar et oppgjør med «det klart avgrensede klassiske dramaet med progressivt plot, følelsesmessig klimaks og påfølgende oppløsning». Med andre ord er det trolig ment som et bevisst grep at «Dunning-Kruger-effekten» mangler dramaturgisk framdrift. Men det hjelper egentlig ikke så mye hva som er tanken bak, når boka til syvende og sist blir trøttende for leseren.
Når heller ikke karakterene har nevneverdig dybde, blir den eneste bærebjelken hovedpersonens stream of consciousness. Og selv om det finnes en rekke spennende tankesprang her , er det også en hel del klisjeer. Skal en bok overleve på indre monologer alene, holder det ikke bare å resirkulere gamle tanker fra Peterson, Houellebecq eller 4Chan.
Etter den glimrende åpningsscenen øynet jeg et håp om at forfatteren skulle tørre å gå inn i alt som er ubehagelig ved at så mange unge menn søker intellektuell støtte hos høyreorienterte figurer som Jordan Peterson. Men det skjer i liten grad. Det virker langt på vei som Andrés Stoopendaal ikke tar sine egne tema på tilstrekkelig alvor til at noe står på spill. Det er synd, for vi kunne trengt en roman av den typen «Dunning-Kruger-effekten» utgir seg for å være.