Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Utbrudd på lerretet

Maleriutstillingen «Frihetens former» hevder at amerikanernes sagnomsuste abstrakte ekspresjonisme i realiteten henger nært sammen med Europa.

SJELDENT SYN: Selv om Helen Frankenthaler opptrer i Nasjonalmuseets Fredriksen-rom, er både hun og den øvrige amerikanske etterkrigskunsten sjelden å se her i Norge. Her er hennes «Beach Scene» (1961). FOTO: ROB MCKEEVER, GAGOSIAN

Frihetens former

Munchmuseet i Oslo

Står til 21. mai

Det første som møter publikum på Munchmuseets nye utstilling av abstrakt etterkrigsmaleri, er ikke omfangsrike bilder av de umiddelbart gjenkjennelige gigantene Jackson Pollock, Willem de Kooning og Mark Rothko. Snarere er det to mindre, grå malerier signert deres kollega Hedda Sterne.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?