Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattVitskapshistorie

Blumenbach og raseteorien

Yohan Shanmugaratnam skriv klokt om raseteorien og raseteorien sin far, Johann Blumenbach, 23. februar. Det sentrale poenget i teksta er at ein ikkje nødvendigvis bør forlate fortidas rasistar for deira rasisme. Det var ikkje berre «i tida»: det fanst gode grunnar til å vere mot dei mest groteske formane for diskriminering.

Det var òg Blumenbach, som var aktiv motstandar av slaveriet. I dag er det svært få – om nokon – biologar som trur på menneskelege rasar. Ein har framleis menneskeleg evolusjon, men «rase » er ikkje lenger eit nyttig omgrep for å forklare han. Denne avvisinga kviler på moderne biologiske konsept som genar for å sleppe å halde seg til morfologiske trekk som skallemål, og på moderne teoriar om avl og kjønna forplanting for å forklare korleis arv artar seg.

Dette punktet er det verdt å dvele litt ved. Då Blumenbach la fram sin teori til støtte for den «monogene» hypotesen, var det eit halvt hundreår før Darwin publiserte Artenes Opprinnelse , og eit heilt hundreår før Mendel sine eksperimenter vart kjende og Weismann la fram sin hypotese om kimceller. Ein hadde ei rekkje observasjonar som tydde på at det var store ulikskapar mellom folk (m.a. den økonomiske utviklinga i Europa og Aust-Asia samanlikna med resten av verda), tilsynelatande uforklarleg spreiing av menneske til Amerika og at desse hang saman med visse fysiske trekk som tydeleg går i arv. Vitskapen si rolle er alltid å gje eit så klart bilete av verda som går an gitt tida sin teknologi. Rasemodellen til Blumenbach var altså noko ein kunne bruke for å gje meining av det observasjonsgrunnlaget ein hadde utan å måtte forsake tanken om at alle menneske hadde noko grunnleggjande til felles, og i tidas kristne moraltenking altså hadde visse rettar. Vitskapleg rasisme var lenge heilt rimeleg å tru på: Ein hadde rett og slett ikkje mange av dei biologiske konsepta som trengst for å formalisere og teste – og avvise – ein slik rasehypotese.

Ofte kan sjølv kategoriar som vert lansert i beste meining av gode vitskapsfolk, som Blumenbach sin raseteori, føre til svært uheldige syn på verda. Det betyr sjølvsagt ikkje at vi kan sjå bort frå vitskapen når vi skal tolke verda, men vi må vere audmjuke – vi veit heller ikkje i dag alt som er viktig å vite. Det var rimeleg å tru på menneskelege rasar i 1795, men det var ikkje rimeleg å forsvare slaveriet av den grunn. I dag trur vi ikkje lenger på biologiske rasar hjå menneske, men ein teori om rasar som sosialt definerte og høgt reelle kategoriar med opphav i biologisk raseteori er svært populær. Vi må kjenne vitskapen, men vi må òg kjenne nåde.