Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kulturuka

Det nyliberale NRK

Ambisjonen om å nå ut breiest mulig ser ut til å trumfe alt annet.

KJENDISERI: Journalist Christian Borch og politiker Lan Marie Nguyen Berg i full sving med å bygge pepperkakehus i NRKs julesatsing «24-stjerners julekalender». Foto: NRK

Av og til skjer endring brått, men som oftest går den så langsomt at man nesten ikke merker den. I mange år har statskanalen kuttet litt her, lagt ned et program der, avviklet, omorganisert og effektivisert. Det NRK vi har i dag, er langt mer kommersialisert enn for bare få år siden. Men jo mer kommersialisert NRK blir, desto mer krevende blir det tilsynelatende for statskanalen å balansere sin rolle som allmennkringkaster. I stadig større grad forholder NRK seg til sine seere ikke som borgere kanalen har et opplysningsmandat overfor, men som forbrukere den skal selge et produkt til.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?