Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kringla heimsinsAntikken

Like i kirken?

Bibelens slavemetaforer førte ikke til noen solidaritet med de virkelige slavene.

HØR NÅ HER: Gregor av Nyssa var ikke overbevist om at slaveri var forenlig med kristendommen. Foto: Falt i det fri

Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus», skriver Paulus i Brevet til galaterne. Selv presenterte han seg som «Kristi Jesu slave» (oversatt med «tjener» i norske bibler). Dette var kristen lære: Alle mennesker var slaver etter syndefallet, men alle var også like i kirken og i håpet om frelse. Hvordan kunne likevel slaveriet som institusjon forsvares og bevares? Hvordan kunne antikke ideer om at noen mennesker naturlig var slaver, videreføres i den kristne seinantikken og gjennom så godt som hele den bysantinske historien?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?