... at årets forfatter i Framtidsbiblioteket er Judith Schalansky, kjent for bøker som «Atlas over fjerne øyer» og «Fortegnelser over det tapte». Hun skal skrive en tekst som ligger nedgravd og ulest i Nordmarka til 2114. Framtidsbiblioteket er den skotske kunstneren Katie Patersons prosjekt. Hun kaller Schalansky en «enestående forfatter som hyller en forsvinnende natur.»
NY ÆRA: Cecilie Hellesveit argumenterer for et geopolitisk perspektiv. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher Olssøn
Cecilie Hellestveit
Dårlig nytt fra østfronten. Krigen som endrer alt
Sakprosa
Spartacus 2022, 224 sider
En kort stund, helt mot slutten av sommeren, var det noen uker da krigen i Ukraina nesten forsvant fra mediebildet. Sjokket var fordøyet, frontene sto stille, og nyhetene østfra sank stadig lavere på nettavisenes forsider. Det fikk meg til å reflektere over hvor dominerende trusselen om eskalering hele tiden har vært i dekningen av krigen. Vi har blitt så vant til advarsler om en tredje verdenskrig at det tidvis overskygger det faktum at det faktisk foregår en mellomstatlig utmattelseskrig i Europa. Et av de mange interessante paradoksene som påpekes i Cecilie Hellestveits nye bok «Dårlig nytt fra østfronten», er at nettopp det at krigen ikke eskalerer, også bør gjøre oss urolige. «Den avskrekkende trusselen om atomvåpen vil neppe lenger kunne hindre små eller ganske store kriger i Europa, siden krigen i Ukraina viser at krig mellom nasjoner kan finne sted uten at det eskalerer», skriver Hellestveit.
Bokmesse: Boka er ikkje lenger litteraturverdas viktigaste vare. No er den erstatta av forfattaren sjølv.
Victor Malm
FORFATTAREN: Bokmessa i Göteborg er eit slags kompromiss for alle partar. FOTO: NATALIE GREPPI Natalie Greppi
Bokmessa i Göteborg er ei merkeleg tilskiping i Sveriges litteraturliv. Vakker, men merkeleg. Den siste helga i september møtest forfattarar, kjendisar, kritikarar, journalistar og den breie lesande ålmenta i ein gigantisk messehall for å samtale, drikke, debattere og – så klart – oppfylle den marknadsfunksjonen som litteraturen må flørte med for å ikkje forsvinne.