Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Siden i fjor har videregående-elever i Viken selv måttet kjøpe sin egen laptop til skolestart:

Advarer om utstyrspress

MAC ELLER PC: Merjem Muratovic (17) og Anette Vassbotn (15) ved Mysen videregående skole har begge en dyr Mac til skolebruk. Muratovic frykter at Vikens pc-ordning forsterker de sosiale forskjellene mellom elevene.

Elever i Viken kan velge mellom billige og dyre skole-pc-er. Det gjør de sosiale forskjellene synligere, mener Merjem Muratovic.

– Det er alltid fint med valgfrihet. Men hvis dette er en ordning som bidrar til å skape forskjeller, er det ikke like positivt, sier Merjem Muratovic.

Hun går i andreklasse på Mysen videregående skole og er fylkesleder for Elevorganisasjonen i Viken.

I fjor endret Viken fylkeskommune ordningen som sikrer elever i videregående skole tilgang til en bærbar pc.

Med den nye ordningen må elevene selv skaffe seg egen laptop til skolestart.

Gjennom fylkeskommunen kan elevene få subsidiert en pc av merket Lenovo mot en egenandel på 1188 kroner over tre år. Dette tilsvarer summen alle skoleelever i Norge får utdelt i utstyrsstipend fra Lånekassen.

Elever som ønsker det, har imidlertid også mulighet til å bruke sin private maskin eller velge mellom to laptoper fra Apple mot en betydelig høyere egenandel.

Annen modell i Oslo

Ordningen i Viken skiller seg fra ordningen i blant annet Oslo, der hver enkelt skole bestemmer hva slags modell de skal bruke som skole-pc, og elevene ikke har lov til å bruke privat maskin.

Muratovic tilhører det første kullet som faller inn under den nye ordningen. Hun mener den i verste fall kan skape et pc-press blant elevene, der man må ha de dyreste Mac- modellene fra Apple for å ikke skille seg ut.

– Du ser jo allerede skillet mellom elever som har telefon fra Samsung og elever som har Iphone. Da blir det den samme greia når det kommer til pc-er. Men hvilken maskin du har, skal jo ikke ha noe å si for arbeidet du gjør, sier Muratovic.

Én av fire velger Mac

I et leserbrev i Aftenpostens ungdomsspalte «Si;D» søndag fortalte skoleeleven Hedvig Frøystavåg (15) fra Fredrikstad om hvordan hun ved skolestart i høst følte seg presset til å kjøpe en Macbook Air for rundt 10.000 kroner.

«På et vis setter du elevens økonomiske situasjon på utstilling ved å la dem velge skole-pc selv», skriver hun i innlegget.

Merjem Muratovic sier hun selv ikke kjenner så mye til pc-presset på sin egen skole.

– Men jeg har en tvillingsøster som går på en annen skole i fylket, og jeg tror nok at hun følte på et større press enn meg. Mine foreldre vil jo ikke gjøre forskjell mellom et tvillingpar, så da fikk vi Mac begge to, sier hun.

– Selv om de ønsket det, synes jeg det er en unødvendig kostnad, legger hun til.

Tall Klassekampen har fått fra Viken fylkeskommune for inneværende skoleår, viser at rundt 40 prosent av elevene kommer med eget utstyr, mens 35 prosent velger en pc og 25 prosent velger Mac.

Skaper IT-trøbbel

Muratovic forteller videre at ordningen med forskjellige pc-er skaper tekniske utfordringer for både lærerne og elevene. Siden Mac og Windows-pc-er bygger på ulike systemer, må lærerne bruke ekstra tid på å hjelpe elevene.

«Du ser jo allerede skillet mellom elever som har telefon fra Samsung og elever som har Iphone»

MERJEM MURATOVIC, FYLKESLEDER FOR ELEVORGANISASJONEN I VIKEN

– På ungdomsskolen hadde alle lik laptop. Da var det mye lettere. Både lærerne, elevene og IT-medarbeiderne visste hva de skulle gjøre om det oppsto et problem, sier Muratovic.

– Det skapte også et litt annet samhold i klasserommet.

Rektor ved Mysen videregående skole Lasse Thorvaldsen sier han har inntrykk av at den nye ordningen har fungert godt så langt. Men han understreker at de er bevisst på problemstillingene elevene tar opp.

– Vil følge opp

Edvin Søvik (Ap) er fylkesråd for finans og administrasjon i Viken fylkeskommune. Han understreker at den nye elev-pc-ordningen ble innført som følge av at Viken trengte en felles ordning på grunn av sammenslåingen i 2020.

I en e-post til Klassekampen skriver Søvik at fylkesrådet gjennomførte en brei utredning før valget falt på den nye ordningen. Her ble det lagt vekt på sosial utjevning, klima- og miljø, økonomi og elevenes mulighet til å velge pc. De gjennomførte også en undersøkelse av hvilken effekt ulike pc-ordninger har på sosial ulikhet.

«Tilbakemeldingen fra elevene som deltok på denne undersøkelsen, var at type datamaskin man har, hadde lite å si for sosial status. Samtidig vil vi følge opp de tilbakemeldingene og erfaringene vi fortløpende får.»

Søvik viser videre til valgfriheten gir elevene mulighet til å velge en modell de kan bruke over lengre tid.

«Det er positivt for klima og bærekraft at elever kan bruke pc-er de har fra før», skriver han.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production