Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Løn

Vil ha sin del av kaka

Bedrifta tente over 101 millionar i koronaåra. No aksjonerer dei tilsette:

IKKJE HASTVERK: Mekanikar Eivind Haugland på Bertel O. Steen i Arna i Bergen er éin av 79 Fellesforbundet-medlemmar som arbeider i halvt tempo, i håp om å få 15 kroner meir betalt i timen. Martin Årseth

– Vi prøver å rekne reparasjonar til å ta litt over dobbelt så lang tid, seier mekanikar Eivind Haugland.

Han og dei andre 78 medlemmane i Fellesforbundet på verkstadane til Bertel O. Steen i Bergen jobbar i 45 prosent tempo, i ein «gå sakte»-aksjon for betre løn. Nokre, som det passar betre for, jobbar i normalt tempo i 45 prosent av arbeidstida.

– Eg trivst veldig i yrket og med kollegaane, men det er litt surt når ein står på og jobbar og ser kor mykje verksemda sit att med og det vi får, seier han.

Haugland er snart 27 år og har jobba for Bertel O. Steen i sju år, om ein reknar med læretida.

– Bemanninga er utfordrande, og det er lite folk å hente. Vi må få opp løna for å gjere det meir attraktivt. Det har vi prøvd å seie i mange år, fortel Haugland.

Mekanikarane får 212,60 kroner i timen. I gjennomsnitt, inkludert faste tillegg, har mekanikarane på Bertel O. Steen Bergen AS 235,60 kroner, pluss eit smusstillegg på 6,90 kroner.

Dei krev 15 kroner meir i timen for alle. Det siste tilbodet som verksemda har gitt dei, er 10 kroner.

– Er ikkje ti kroner godt nok?

– Problemet er at vi føler vi heng etter. Vi har aldri teke ein skikkeleg kamp før, vi har alltid godteke det verksemda har kome med. Men dei to siste åra har vore rekord på rekord. No er vi innstilt på å ta kampen, seier han.

I «gå sakte»-aksjonar får dei tilsette ikkje streikebidrag, som ein får ved ein streik. Dei jobbar i 45 prosent tempo og får 45 prosent av løna.

– Det tek jo av sparepengane, så vi håper at dei vil snakke med oss etter kvart og kome fram til ei løysing, seier Haugland.

Meir løn for å halde på folk

Klubbleiar Christoffer Heggholmen meiner betre løn er viktig for å halde på mekanikarar.

– Vi treng å halde på dei folka vi har. Unge byrjar i lære, jobbar nokre år hjå oss, opparbeider seg kompetanse og vert kjempeattraktive både i denne og andre bransjar. Å heve løna for å halde på folka, vil redusere kostnaden med kompetanselekkasje, seier han.

Heggholmen meiner det har gagna dei at folk har hatt andre ting å bruke pengane på når dei ikkje har reist på ferie.

– Det taler for at det er på tide å gjere eit løft. Men vi må ha folk til å gjere arbeidet, levere bilane som skal kome – det er store ordrereservar – og å reparere bilane i framtida. Bilane vert berre meir og meir kompliserte. Det krev meir av mekanikarane, seier han.

– Ein del av argumentasjonen dei siste åra har vore at framtida har vore så usikker, men no har det vore rekord på rekord dei siste åra, og medlemmane våre er interessert i å ta del i det, seier han.

Tal frå Statistisk sentralbyrå viser at bilmekanikarar har ei gjennomsnittsløn på 39.560 kroner. Det er fleire tusen kroner bak betongarbeidarar, røyrleggjarar, elektrikarar og anleggsmaskin- og industrimekanikarar, som alle ligg i spennet frå 43.880 til 45.120 kroner månaden.

Over ein milliard i utbytte

Bertel O. Steen Bergen AS hadde eit driftsresultat på 50 millionar i 2020 og 51 millionar i 2021. I fjor betalte dei eit konsernbidrag på 50 millionar kroner.

Inntektene har stige frå 900 millionar kroner i 2019 til 1,58 milliardar i 2021. Konsernet som heilskap omset for 13 milliardar kroner og betalte i 2021 ut 1,15 milliardar i utbytte.

– Eg kommenterer berre dei lokale tala, men det talar jo for at det går bra i bransjen, seier Heggholmen.

Kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen Anders Rikter skriv i ein e-post til Klassekampen at dei ikkje ønskjer å kommentere lønsoppgjeret i media. Dei presiserer at det er ein lokal aksjon som råkar tre av til saman 40 verkstadar konsernet har i Noreg.

«Lokalt vil aksjonen påvirke våre kunder i noe grad. Men vi forsøker å minimere dette og håper på en snarlig løsning», skriv han.