La oss anta det er dokumentert at elbil er mest miljøvennlig. Tenk deg at bil-næringen blir bekymret fordi elbilen inneholder sjeldne ressurser som 12 kilo litium, 30 kilo nikkel, 20 kilo mangan, 15 kilo kobolt, 100 kilo kobber og 200 kilo aluminium, foruten plast og stål, ifølge usikre kilder. Mineralene krever mye CO2 for å utvinnes.
Gå inn i din tid, Frisvold
Den internasjonale kontakten til Miljøpartiet de grønne, Paal Frisvold, kritiserer 22. juli min kronikk i Klassekampen tirsdag 5. juli. I kronikken «EU-kamp for nord» påpekte jeg EUs sentralisering av makt, med særlig fokus på EUs fiskeriforvaltning. Utgangspunktet for kronikken var at Nordlysredaktør Skjalg Fjellheim 29. juni i en kommentar mente at det er et «tydelig behov for en ny EU-debatt», særlig for Nord-Norge. Det jeg påpekte i kronikken, var at Fjellheims EU-utspill unngikk å nevne fiskerispørsmålet: Dette på tross av at fiskeri var blant de mest kontroversielle temaene i de to norske EF- og EU-avstemningene i 1972 og 1994. Det må også sees i lys av at Norge er blant verdens aller største fiskerinasjoner. Store deler av fiskebestandene er i nord og i Barentshavet, som Norge i flere tiår har vært forvaltet i samarbeid med Russland, i tråd med Havrettstraktaten. Dersom Norge blir EU-medlem, blir fiskebestandene i hele Norges 200-milssone forvaltet av EU. I tillegg vil nasjonalitetskravet i Deltakerloven falle, der dagens eierskap av fiskefartøy med kvoter må være norske.