Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Selv om kunstsiloen i Kristiansand er offentlig styrt, er det i realiteten velgjøreren Nicolai Tangen som bestemmer.

Mammon i katedralen

KRØSUS: Et samarbeid med en fotballklubb og en hallelujavekkelse i frikirkelig tradisjon har vekket kunstmiljøet. Det er på høy tid, skriver forfatteren. Her Nicolai Tangen under et møte i Arendalsuka i fjor. FOTO: OLE BERG-RUSTEN/NTB Ole Berg-Rusten

Omsider ser det ut til at kunstnermiljøet på Sørlandet har våknet. I alle fall deler av det. Det var på tide. For der i gården har de sovet godt. De har over år lullet seg inn i en lykkelig og tilsynelatende uskyldig tornerosesøvn om at pengedrysset fra Nicolai Tangen ville fremme kunstens interesser i landsdelen. Utløsende for opprøret var en samarbeidsavtale med fotballklubben Start, krydret med en offentlig hallelujavekkelse i frikirkelig tradisjon. Samlet sett ble dette for mye for et kunstmiljø som, kanskje uten at det selv har forstått det, har trodd på mammon, altså pengenes velsignelse.