Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Mammon i katedralen

Selv om kunstsiloen i Kristiansand er offentlig styrt, er det i realiteten velgjøreren Nicolai Tangen som bestemmer.

KRØSUS: Et samarbeid med en fotballklubb og en hallelujavekkelse i frikirkelig tradisjon har vekket kunstmiljøet. Det er på høy tid, skriver forfatteren. Her Nicolai Tangen under et møte i Arendalsuka i fjor. FOTO: OLE BERG-RUSTEN/NTB Ole Berg-Rusten

Omsider ser det ut til at kunstnermiljøet på Sørlandet har våknet. I alle fall deler av det. Det var på tide. For der i gården har de sovet godt. De har over år lullet seg inn i en lykkelig og tilsynelatende uskyldig tornerosesøvn om at pengedrysset fra Nicolai Tangen ville fremme kunstens interesser i landsdelen. Utløsende for opprøret var en samarbeidsavtale med fotballklubben Start, krydret med en offentlig hallelujavekkelse i frikirkelig tradisjon. Samlet sett ble dette for mye for et kunstmiljø som, kanskje uten at det selv har forstått det, har trodd på mammon, altså pengenes velsignelse.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?