Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Film

Få skeive på kino

På et og et halvt år var det to skeive hovedroller i norske kinofilmer. Bekymringsverdig, mener bransjen:

IKKE OVERRASKET: Filmskaper og regissør Marin Håskjold etterlyser bedre mangfoldssatsing. – NFI burde ta ansvar for å promotere og oppmuntre til å lage filmer om tematikken. Adrian Øhrn Johansen

– Vi har en veldig lang vei å gå når det kommer til skeiv representasjon, sier regissør Marin Håskjold.

I Pride-måneden juni rulles ut anbefalinger på filmer som viser skeiv kjærlighet. Men få av filmene er fra nyere tid, og enda færre er norske.

Klassekampen har talt antall norske spille- og dokumentarfilmer vist på kino fra januar 2021 til juni 2022 med skeive hoved- og biroller. Ifølge vår opptelling har to norske filmer med en hoved- eller birolle med annen seksuell orientering enn heterofil blitt vist på kino. Totalt har det gått 27 norske filmer på kino.

Regissør Håskjold er ikke overrasket over tallene og mener skeive har uteblitt i mangfoldssatsingen til Norsk filminstitutt (NFI).

– Hadde det blitt satset på, hadde vi sett flere filmer. Vi har mange skeive filmskapere i Norge som har vært i søknadsmølla i mange år uten å få støtte, hevder Håskjold.

– Tydelig hvor pengene går

I 2021 publiserte NFI rapporten «Mangfold på lerretet 2013–2020». Der kom det fram at det i løpet av sju år var minst to filmer med skeive biroller, og én med en skeiv hovedrolle.

Klassekampens ferske tall inkluderer ikke serier eller kortfilmer og er i likhet med NFIs rapport basert på trailere og anmeldelser av filmene.

Håskjold står bak den prisvinnende kortfilmen «Hva er en kvinne?». Ifølge henne er det mer nyskaping i kortfilmformatet, men at det satses mindre på skeive roller innen spillefilmer fordi de ikke har samme publikumsappell.

– Vi har hatt et fokus på heltefilmene med menn i hovedrollene, sier hun.

Hun mener ansvaret for at det skal produseres mer norsk film med skeive roller, er kollektivt. Den offentlige filmstøtta kan brukes til å utforske og utfordre filmmediet, mener Håskjold. Men der er det mange om beinet.

– Det er tydelig hvor de store pengene havner, sier hun.

– Mener du heltefilmer med mannlige hovedroller prioriteres?

– Ja, jeg tenker at kvinnelige filmskapere får mindre summer og ofte må kjempe mer om den støtta, sier hun.

– NFI burde ta ansvar for å promotere og oppmuntre til å lage filmer om tematikken.

– Må lytte i større grad

Regissør og filmskaper Anders Emblem står bak filmen «A Human Position», som i Klassekampens opptelling er en av to filmer med en skeiv hovedrolle siden januar 2021. Også han mener tallene over filmer med skeive karakterer er for lave, men vil ikke nødvendigvis klandre NFI.

– Jeg føler norsk filmkultur er åpen nok til å lage film om hva man vil. NFI pusher på mangfold, i alle fall på papiret.

Emblem tror samfunnets verdisyn forandrer seg fortere enn systemet.

– Det kan være det bare tar lang tid, og det er kjipt å akseptere, sier han.

Regissør og rektor ved Nordland kunst- og filmhøyskole Katja Eyde Jacobsen mener den lave andelen skeive hovedroller på kino er bekymringsverdig.

– Selv om tallene er fra et kort tidsrom, belyser det ytterligere mangelen på representasjon i norsk film.

Hun ønsker bedre dialog med NFI om hvordan man kan arbeide med mangfold og rekruttering fra filmutdanningene.

– Jeg kan forstå NFIs politiske føringer, men tror det er en mulighet for tettere dialog med gruppene det gjelder. Man må se at det ligger noen strukturer til grunn, sier hun.

Jacobsen anerkjenner NFIs mangfoldsplaner, men understreker at det trengs reelt mangfold.

– Da må man arbeide grundigere og lytte i større grad.

NFI avviser kritikken

«Norsk innhold skal være mangfoldig og speile det norske samfunnet,» skriver Terez Hollo-Klausen, avdelingsdirektør i utvikling, spill og publikum i NFI til Klassekampen.

Hun kjenner seg ikke igjen i påstanden om at filmer med skeiv tematikk eller annet mangfold ikke har publikumsappell.

Hollo-Klausen viser til innføringen av «egenmelding inkludert» i 2021 som et av tiltakene NFI har iverksatt for å styrke mangfoldet i norsk film.

«Alle som søker om tilskudd må redegjøre for hvordan de har ivaretatt mangfold og diversitet», skriver Hollo-Klausen og viser til at de nylig har gitt tilskudd til flere prosjekter med skeiv tematikk.

«Vi gjør fortløpende vurderinger om mulige tiltak og ønsker dialog med bransjene og relevante aktører.» NFI tar oppfordringen om mer dialog med utdanningsinstitusjonene, skriver Hollo-Klausen.

Hun avviser påstanden om at kvinnelige regissører nedprioriteres, og forteller at NFI praktiserer «moderat kvotering». «Dette innebærer at dersom to prosjekter vurderes som like gode, kan prosjektet med høyest kvinneandel prioriteres ved tilskudd».