Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Dagbladet og Nettavisen deler flest saker på FacebookEn gavepakke til IT-giganten, mener medieforsker

I seng med fienden

MOTVILLIG: Nettavisen legger ut godt over 400 saker på Facebook i uka. Sjefredaktør Gunnar Stavrum synes det er problematisk, men tror ikke avisa kan komme utenom et samarbeid med IT-giganten.

Mens NRK skrur igjen krana, fortsetter konkurrentene å pøse ut saker på Facebook. – Vi er dessverre til dels avhengige av det, sier Gunnar Stavrum i Nettavisen.

De siste årene har NRK trappet ned sin tilstedeværelse på Facebook. Nå tar statskanalen enda et skritt for å gjøre seg mer uavhengig av den amerikanske IT-giganten.

Fredag meldte Morgenbladet at Facebook-kontoen til NRK Nyheter skal legges ned fra 1. juni. En av grunnene kanalen oppgir, er manglende kontroll over dialogen med publikum.

Andre norske mediehus er tilsynelatende mindre bekymret for å benytte Facebook som delingsplattform for redaksjonelt innhold.

En opptelling Klassekampen har foretatt, viser at det er store forskjeller i publiseringsstrategier:

Mest tilbakeholdne er Aftenposten og NRK, som i forrige uke la ut under ti saker i snitt per dag. Helt på topp ligger Nettavisen og Dagbladet, som pøser på med lenker til flere hundre artikler og videoinnslag i løpet av en uke.

Et tveegget sverd

Medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo mener denne formen for utstrakt samarbeid er et tveegget sverd for mediebransjen, både økonomisk og presseetisk.

– Facebook er fortsatt en viktig inngangsport for debatt og nyheter som mange norske mediehus er helt avhengige av for å nå ut til flest mulig brukere, sier Brandtzæg.

– Når de gir bort gratis innhold, bidrar de også til å «bole opp» Facebook slik at det blir enda sterkere og får økte annonseinntekter i det norske markedet, påpeker han.

Reagerte på «sensur»

Sjefredaktør i Nettavisen Gunnar Stavrum er ikke uenig i at deling av redaksjonelt innhold på Facebook kan være uheldig.

– Det har vært situasjoner hvor vi har reagert på en overredigering fra Facebooks side, forteller Stavrum.

Han viser til en kommentar som han selv skrev i 2019, hvor han beskrev «den typiske innvandreren». Da Nettavisen la ut kommentaren på sin Facebook-side, ble den såkalt «flagget» av Facebooks moderatorer, som advarte brukere mot å dele den videre.

Stavrum omtalte hendelsen som «redaksjonell sensur».

– Det er klart det er problematisk, og det underliggende problemet er at vi ikke kjenner til Facebooks virkelige styring av trafikken.

Brukerdata havner i USA

Ifølge målinger fra analysebyrået Kantar er 68 prosent av alle nordmenn innom Facebook daglig.

Slik blir Facebook fortsatt en attraktiv plattform for norske mediehus som vil tiltrekke seg flere lesere og dermed også annonsekroner på nett.

– Når norske medier legger ut innholdet sitt på Facebook i stort omfang, bidrar de også til å styrke internasjonale tek-selskapers kontroll over viktig infrastruktur og personvern på internett, påpeker Petter Bae Brandtzæg.

«Norske medier hadde kommet bedre ut av det om ingen delte på Facebook»

GUNNAR STAVRUM, SJEFREDAKTØR I NETTAVISEN

I 2019 undersøkte han hvordan brukerdata fra de 20 mest populære appene i Norge ble håndtert. Uten unntak havnet informasjonen i utlandet, det aller meste på servere i USA.

– At norske medier mister kontroll over algoritmene og gir fra seg store mengder brukerdata til utlandet, er problematisk. Jeg synes også det er et langt bedre argument for å kutte ut samarbeidet enn mye annet som er blitt anført mot Facebook, som at debattnivået er så lavt. Debatten kan jo være både god og dårlig, avhengig av hvor man ser, sier Brandtzæg.

Gunnar Stavrum er enig i at Facebooks bruk av algoritmer og kontroll over brukerdata er problematisk, men sier at Nettavisen likevel ikke kommer utenom et samarbeid med Facebook.

– Norske medier hadde kommet bedre ut av det om ingen delte på Facebook. Men i en konkurranse med andre medier hadde det gitt oss færre lesere over tid. Vi er dessverre til dels avhengige av en global aktør som ikke er under demokratisk kontroll, medgir Stavrum.

Tabloidene går hver sin vei

I Klassekampens opptelling er det tydelig at noen mediehus satser større på Facebook enn andre. Frode Hansen, nyhetsredaktør i Dagbladet, er tydelig på at Facebook fortsatt er en viktig kanal for dem.

– Vi vil fortsette å distribuere innholdet der leserne og seerne er, sier Hansen.

Han legger til at Dagbladet vokser mest i digital bruk.

– Er det noen ulemper ved å være på Facebook?

– Nei, Facebook er en av de viktigste plattformene. Ikke minst for å nå nye brukere og nyhetsunnvikerne som ikke leser redaktørstyrte medier til vanlig, sier Hansen.

Sist uke la VG ut 152 saker på Facebook, langt flere enn Aftenposten og NRK. Like fullt sier sjefredaktør Gard Steiro at VG over år har fulgt samme strategi som statskanalen, nemlig å redusere mediehusets tilstedeværelse på Facebook.

– Det er krevende å gjøre seg avhengig av plattformer vi ikke kontrollerer. Facebook har egne regelverk som kan komme i konflikt med vårt oppdrag. Bilder eller innhold kan stride med Facebooks retningslinjer, sier Steiro.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production