Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattUkraina

Ukraina: ansvar og ydmykelser

Hvem er ansvarlig for Ukraina-krigen? Angriperen, Russland, vil de fleste svare, og jeg er enig. Samtidig peker flere debattanter her i avisen på at vi selv har et tungt medansvar. For det første har Vesten gjennom en rekke kriger i senere år bidratt til mindre respekt for folkeretten. For det andre har Nato vært utvidet østover i strid med Russlands sikkerhetsinteresser.

En markant talsmann for dette synet er den amerikanske «neorealisten» John Mearsheimer, som mener at Vesten bærer hovedansvaret for den pågående krigen.

Problemet med tankegangen er at man så lett glemmer sakens normative side: Fra en posisjon dypt inne i et ideologisk mørke har Putin gått til krig mot et naboland for å innlemme det i StorRussland som verdens åndelige og politiske sentrum. Ingen beskrivelser av faktiske «interessesfærer» rokker ved Putins moralske ansvar for dette. Mearsheimer er derfor med rette blitt kritisert for å redusere politikk til maktkamp, uten en eneste normativ forestilling om hvordan ting bør være, slik at hele ansvarsbegrepet oppløses. Tilnærmingen kan også kritiseres for whataboutism – å bruke noens ugjerninger til å unnskylde andres.

Likevel bør vi ikke slutte å snakke om Vestens «ansvar» i denne forbindelse, vi må bare gjøre det klart at begrepet brukes på to helt forskjellige måter. Mens en forbryter bærer det fulle og hele ansvar for sine egne handlinger, kan foreldrene gjennom oppdragelsen være ansvarlige for å ha skapt en kriminell person. Men uansett hvor forferdelige forbrytelsene er, blir normalt ikke foreldrene dømt og straffet for dem. Altså er det snakk om ulike former for mellommenneskelig ansvar.

Overført til storpolitikk: Selv om Putin er eneansvarlig for krigen, kanskje vi har bidratt til å skape ham? Folk som ydmykes eller føler sitt handlingsrom innskrenket, kan reagere med åpent raseri, de kan bite det i seg til senere bruk, og de kan utvikle forestillinger om de mektige fiendenes moralske mindreverd – og egen storhet. Det synes å herske en relativt stor enighet om at Putin de siste tjue årene er blitt gradvis mer aggressiv som en følge av opplevde ydmykelser. Gjennom å innrømme et medansvar for det kan vi gå i dialog med rasjonelle kritikere av Vesten i Russland og andre land for å lære av fortidens feil.

Problemstillingen illustrerer også at vi heller ikke i en realpolitisk tilnærming til internasjonal politikk bør kvitte oss med normative begreper. Uten en overnasjonal tvangsmakt er riktignok verden et slags anarki preget av en ofte hensynsløs rivalisering mellom stater. Men som den politiske filosofiens klassikere fra Grotius til Kant peker på: Rivaliseringen bunner i verdien av statenes selvbevarelse og suverenitet. Bevisstheten om denne verdien gjør at det oppleves ydmykende å ikke respekteres som en likeverdig internasjonal partner og beslutningstaker. Slik sett er ansvaret for ikke å ydmyke andre normativt, om enn på en annen måte enn den ydmykedes ansvar for ikke å forbryte seg.