Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattTog

På skinner med tydelig statlig styring

For å sikre innbyggerne et godt togtilbud, er det viktig for regjeringen med sterk statlig styring av jernbanen. Toget er et effektivt transportmiddel, og er ryggraden i kollektivtransporten på Østlandet. Toget er viktig for å skape høy mobilitet og godt bymiljø, og det bidrar til å redusere CO₂-utslippene.

Den statlige jernbanen er utviklet av fellesskapets midler gjennom over 150 år. For regjeringen er det viktig å bevare sterke statlige togselskap, slik at vi alltid kan garantere de reisende et togtilbud. Derfor valgte vi i fjor høst å stoppe den forrige regjeringens konkurranseutsetting og privatisering av togtilbudet på Østlandet. Våre to statlige togselskaper Vy og Flytoget kunne ellers ha risikert å bare stå igjen med togtilbudet på Bergensbanen og flytogtrafikken til og fra Gardermoen.

Regjeringen vil derfor direktetildele togtilbudet på Østlandet. Målet er at de reisende skal få et best mulig togtilbud. Der har både Vy og Flytoget kompetanse og erfaringer som vi vil at de reisende skal nyte godt av i årene framover.

Dette er ikke en videreføring av den forrige regjeringens konkurranseutsetting. Regjeringen er garantist for at fellesskapet også i fremtiden vil ha eierskap til operatørene som driver togtilbudet på Østlandet.

Grethe Thorsen er på kronikkplass kritisk til prosessen for direktetildelingen (Klassekampen 27. april). Det har hun ingen grunn til. Vy og Flytoget har sammen utført all lokal-, regional- og flytogtrafikk på Østlandet siden 1998. Med vårt opplegg for direktetildeling blir det ikke flere togselskaper enn i dag. På Østlandet gjennomføres 75–80 prosent av togreisene i Norge. Togtrafikken på Østlandet er såpass omfattende at det vil være fullt mulig å oppnå stordriftsfordeler, slik Thorsen etterlyser.

Det er Jernbanedirektoratet som under forhandlingene skal vurdere om målene for direktetildelingen best nås ved at ett selskap tildeles begge avtalene, eller at togselskapene tildeles én avtale hver. I forhandlingene har Jernbanedirektoratet også mulighet til å justere innholdet i avtalene.

Regjeringen er opptatt av å skape et helhetlig transporttilbud på Østlandet hvor vi utnytter kapasiteten godt. Vi er også opptatt av å sikre et godt tilbringertilbud til og fra flyplassen på Gardermoen. Vi vil ta godt vare på den suksessen flytogtrafikken har skapt. Når Thorsen tar til orde for å fusjonere Vy og Flytoget, er hun etter min mening for rask på labben.

Regjeringen har i Hurdalsplattformen varslet at den vil gjennomgå jernbanesektoren. Vi mener det trengs etter Solberg-regjeringens jernbanereform. Som en del av dette arbeidet bør vi ha et godt kunnskapsgrunnlag om utfordringene i sektoren. Vi vil naturligvis sørge for god involvering av fagbevegelsen i arbeidet med gjennomgangen. Der vil Thorsen og andre tillitsvalgte få mulighet til å påvirke fremtidens jernbane.

Denne regjeringen sikrer et sterkt statlig eierskap som vil gi togreisende en best mulig hverdag. Dette sammen med bedre infrastruktur, nye tog og flere avganger vil gjøre toget mer konkurransedyktig i tiden fremover.