Nest siste helg i april var spekket med en rekke større begivenheter for alle oss som har vårt virke i musikkbransjen. På en og samme helg var vi gjennom både Spellemann, landsmøtet til Norske konsertarrangører og sistnevntes storslåtte 40-årsfeiring. For å ta det siste først: Når du samler over tre hundre konsertarrangører med venner, som knapt har sett hverandre på to år her ute i den virkelige verden, blir det mye kjærlighet i rommet. Aldri har vel Det gamle biblioteket i Oslo vært fylt av så mange klemmer på en gang.
Mall og mening
Iver Armand Tandsether
Urfremføring i Stavanger: Rolf Wallins konsert for sheng og orkester.
Spektakulært
Rolf Wallin & Igor Stravinskij
Stavanger Symfoniorkester, Wu Wei (sheng), SISU slagverksensemble, Pascal Rophé (dirigent)
Stavanger konserthus, 28. april
Stavanger Symfoniorkester har lenge tatt grep som kan tjene som forbilde for resten av orkesternorge. Våren 2022 er Rolf Wallin invitert som composer-in-residence gjennom fire konserter. På lørdag var det konsert på Tou, med elektronikk, ballonger og scenografi av Carle Lange, og på torsdag avsluttes portrettet med Wallins like virtuose som fengende orkestermesterverk Act. Men grunnen til at jeg tok turen til Stavanger, var en urfremføring – vel vitende om at Wallin skriver for orkester som få andre, og han kan bygge opp musikkens dramatikk, ofte på en gammel klassisk måte, selv om hans tiltalende tonespråk definitivt er av moderne dato.