Det ble himlet oppgitt med øyne og hamret på tastatur (kunst) verden over da fire museer, blant dem Tate Modern, i 2020 besluttet å utsette Philip Gustons (1913–1980) store retrospektive utstilling fra 2021 til 2024. Museene mente det i en tid preget av Black Lives Matter-opptøyer ville være vanskelig å sette Gustons malerier av Ku Klux Klan-medlemmer i sin rette kontekst. Tates egen kurator Mark Godfre kalte beslutningen om å utsette en utstilling med en jødisk kunstner (for øvrig sønn av ukrainske migranter) som viet sitt kunstnerskap til å avkle krefter fra ytre høyre, for «nedlatende overfor publikum». Men nå får publikum, noe tidligere enn lovet, anledning til å selv bedømme Gustons verk. Utstillingen «Philip Guston Now» åpner på Museum of Fine Arts i Boston allerede denne helgen. Oktober neste år kommer utstillingen til London. SHH
Trengsel på golvet
Dei einskilde arbeida betalar ein høg pris for synergieffekten i årets avgangsutstilling.
Kunstnernes Hus, Oslo
Med verk av: Benedicte Beldam, Patricia Carolina, Tansiyu Chen, Henrik Follesø Egeland, Chloe Elgie, Makda Embaie, Cirenia Escobedo Esquivel, Mattias Hellberg, Kaja Krakowian, Eli Mai Huang Nesse, Jonatan Nilsson, Hanne Nilsen Nygård, Lesia Vasylchenko, Hamid Waheed og Annalise Wimmer.
Står til 1. mai.
Endeleg vår og endeleg avgangsutstilling med Kunstakademiets masterstudentar. Etter at koronapandemien dei siste åra har tvinga fram alternative visingsmodellar, er «Folk tror foxtrot» noko slikt som ei tilbakevending til tradisjonell form for Oslo-studentane. Tradisjonsrikt er òg det salige kaoset som oppstår av å presentere eit titals vidt ulike kunstnarskap side om side, men ifølgje presentasjonsteksten er dette i år eit medvite kuratorisk grep: her vert det gjort eit poeng utav at arbeida i «Folk tror foxtrot» glir inn i kvarandre, rører ved kvarandre, påverkar kvarandre.