Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Regjeringen gikk til valg på å stoppe jernbanereformen – men nå fullfører de den, i dobbel hastighet.

På sporet av et løftebrudd

SIGNALFEIL: Regjeringen deler nå Østlandet inn i to trafikkpakker, «Østlandet 1» og «Østlandet 2», som sammenfaller med jernbanereformens trafikkpakke 4 og 5. Det vil føre til enda mer oppsplitting, kjekling og konkurranse om knappe ressurser, skriver forfatteren. FOTO: TOM HENNING BRATLIE Tom Henning Bratlie/Klassekampen

Regjeringspartiene gikk til valg for å stoppe oppsplitting av jernbanen, og Hurdalsplattformen sier eksplisitt nei til oppsplitting. Likevel har de i praksis bestemt seg for å fullføre forrige regjeringens jernbanereform. De akselererer nå oppsplittingen av det som gjenstår av en samlet persontrafikk ved å dele togdriften på Østlandet inn i to trafikkpakker. Pakkene sammenfaller med jernbanereformens trafikkpakke 4 og 5, men har blitt pyntet med nye navn, Østlandet 1 og 2.