Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Krig i Ukraina, pandemi og institusjonskritikk: Årets Veneziabiennale, som åpnet i helgen, har fått en dramatisk ramme.

Kunst i krigstid

POLITISK: En besøkende studerer Damien Hirsts «Sky Over Corn Field» (2022), britens bidrag til gruppeutstillingen «This is Ukraine: Defending Freedom» i Venezia. FOTO: ZSOLT CZEGLEDI, EPA/NTB Zsolt Czegledi

Da Cecilia Alemani i januar 2020 fikk jobben som kurator for kunstlivets mest prestisjetunge biennale, så verden radikalt annerledes ut. Italieneren kunne ikke ane hva det skulle vise seg at hun hadde begitt seg ut på: Bare uker senere rammet koronaviruset. Muligheten til å reise – et avgjørende poeng for enhver kurator for store internasjonale gruppeutstillinger – ble sterkt redusert. Den 59. Veneziabiennalen endte med å bli utsatt fra 2021 til 2022. Til gjengjeld fikk Alemani mer tid til planlegging. I februar i år invaderte Russland Ukraina, og plutselig så også den sikkerhetspolitiske situasjonen helt annerledes ut.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.