Russland invaderer Ukraina, og Norge gjør seg klar til å ta imot barn, ungdom og voksne som flykter fra krigen. Det trengs kompetanse i klasserommene til å ta dem imot. Samtidig trengs det verktøy for å ivareta alle de barna og ungdommene som allerede er her, og som har flyktet fra andre konflikter og andre land. Hvordan kan vi ivareta alle barn og unge som skal leve og lære i samme klasserom i årene som følger? Hvordan kan vi sammen bygge et samfunn der dialogen mellom ulike mennesker blir konstruktiv?
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Skolevegring er en systemfeil
DebattPsykisk helse
De siste ukene har det vært stort fokus på Gaute Brochmann og Ole Jacob Madsens bok «Skolevegringsmysteriet», som også er anmeldt i Klassekampen. Jeg er forelder til en gutt som utviklet ufrivillig skolefravær 2017, men som nå er tilbake i skolen I tillegg er jeg aktiv i to støttegrupper for ufrivillig skolefravær, og medlemstallet vokser hver dag. Det er vanskelig å forestille seg hvilket press disse foreldrene føler. Ens elskede barn mister lysten til å leve, krymper sammen, vil ingenting. Når jeg leser Brochmann og Madsen, så savner jeg denne innsikten.