Skeiv botsøvelse
Mener kirken alvor når den vil unnskylde smerten de har påført skeive?

21. februar uttalte et samlet bispekollegium for Den norske kirke at biskopene anerkjenner den smerte kirkens syn på skeiv kjærlighet har påført mennesker. Det som mangler i denne måten å bedrive kirkelig toppledelse på, er en prosess hvor skeives stemmer selv får komme til ordet i forkant. En slik prosess ville krevd et metodisk gjennomtenkt arbeid for å fremskaffe et reelt kunnskapsgrunnlag for hva som har stått og står på spill i skeives relasjon til kirken. Det kunne ha innebåret å stille spørsmål som: Hvordan har det opplevdes, med skeive menneskers egne ord, at deres egen seksualitet i tiår etter tiår har blir omtalt som en «sak» av en utelukkende heterofil ledelse, i en organisasjon som har forstått seg selv som en forsvarer for utsatte? Finnes det et språk for hva det menneskelig sett har kostet for eldre skeive prester å ha blitt tvunget til å velge bort å leve sammen med et annet menneske, «i bytte» mot å kunne arbeide som prest?
Lars Gule, Gyrid Gunnes, Mina Bai og Rania Al-Nahi skriver om religion i Klassekampen hver torsdag.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent