Arvingene til forrige århundres største kunstnere har vel alltid hatt til salt i grøten, men teknologien har gitt ytterligere inntjeningsmuligheter – og skruplene later til å minke i hvert slektsledd. Det har nemlig ikke gått mer enn en måned siden Marina Picasso, et av Pablos barnebarn, ville selge 1000 NFT-verk basert på hans keramikk. Det var med en viss skadefryd vi registrerte at det store salget av digital kunst, som skulle ledsages av en sang (!) av John Legend og Nas, gikk i vasken. Men floppen har ikke fjernet dollartegnene i øynene til et annet Picasso-barnebarn, Olivier Widmaier. Han har gitt sin begeistrede velsignelse til «Imagine Picasso» som nå vises i San Francisco, der 200 verk av den kubistiske mesteren er prosjektert på veggene. Høres det kjent ut? Den observante notisleser minnes kanskje at vi nylig tok leserne med tilbake til 2019, da NRKs Mona Pahle Bjerke omtalte en lignende Vincent van Gogh-utstilling på Hadeland Glassverk som en «voldtekt». Picassos barnebarn deler ikke skepsisen: «Jeg tror min bestefar ville likt denne utstillingen veldig godt, fordi han først og fremst var en frihetens mann».
Gi arvingene munnkurv