Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Det passer ikke alltid å hente fram historiske skikkelser til politiske formål.

Samtidshekser

HVEM ER HVEM?: Når feminister identifiserer seg som hekser, farer det galt av sted. Her fra Halloween i Salem i Massachusetts i USA i fjor – byen hvor rettergangen mot hekser fant sted i 1690. FOTO: JOSEPH PREZIOSO, AFP/NTB JOSEPH PREZIOSO

Sist spalte skrev jeg om hekser, og drøftet muligheten for at Den norske kirke burde formulere en unnskyldning til de kvinner og menn som ble anklaget for hekseri. 15. februar inviterer Deichmanske bibliotek i Bjørvika i Oslo til temamøte om nettopp hekser. «En ny bølge av hekser skyller inn over oss. Hvem er de, og hva vil de? Er hun en produktiv figur for motstand? Eller er det naiv romantisering av et mørkt kapittel i historien?» spør biblioteket.

Lars Gule, Gyrid Gunnes, Mina Bai og Rania Al-Nahi skriver om religion i Klassekampen hver torsdag.