Lytt til kroppen!
Fravær av tekst har blitt kritisert av flere anmeldere av utstillingen «Solo Oslo – Sandra Mujinga» på Munch. Det er ingen tradisjonell veggtekst i utstillingen – ingen autoritet som forteller deg som besøkende hva den «riktige» tolkningen av verket er, eller hva som er de «korrekte» referansene å ha i mente.
I sin anmeldelse i Klassekampen 26. januar kommer Maria Horvei med fine betraktninger om Sandra Mujingas verk og Zeenat Amiris tilhørende formidlingsprosjekt «Stol på din egen stemme». Mot slutten av anmeldelsen trekker Horvei frem skuffelsen over den korte «inkjeseiande og stikkordsbaserte» introteksten om utstillingen på nettsiden til museet.
Hun spør hva det tilføyer «utstillinga å si at den er inspirert av sci-fi (det så eg), teinkeserieheltar (det òg) og post-humanisme (kva er det?)». Hva som menes med sistnevnte, er forklart lenger ned i den korte teksten Horvei kritiserer, mens de to første inspirasjonskildene bare er innlysende fordi Horvei nettopp har sett utstillingen.
Den korte teksten på nettsiden er tiltenkt de som ikke ennå har besøkt utstillingen og kanskje lurer på hva de kan forvente. Slik sett har den truffet blink hvis den framstår som innlysende for en som allerede har opplevd kunsten. Arbeidet med tekst i utstillinger er bare ett av mange kuratoriske- og formidlingsgrep. Det innebærer flere faglige perspektiver og tar utgangspunkt i de som besøker utstillingene våre. Til Mujingas utstilling har vi, basert på innsiktsarbeid, tatt avgjørelsen om å tilby flere ulike tekster, en lydfilserie og to filmer på nettsiden vår. Filmportrettene av Amiri og Mujinga vises også på en skjerm. Dette virker kanskje provoserende på noen, spesielt de som har blitt så vant til veggtekster at de føler at noe mangler når den tas bort. Men det finnes da ikke én riktig måte å tolke kunst på og ett sett med passende referanser?
Tilbakemeldingene og refleksjonene rundt Mujingas installasjon har vært påvirket av de besøkendes individuelle erfaringer og dagsform. Dette siste aspektet – hvordan kroppen reagerer – er et underprioritert felt i et kunstsyn som nettopp fokuserer på det man ser og hvordan hjernen prosesserer informasjon. Men kroppen prosesserer også informasjon og reagerer på måter som språket ofte ikke kan favne. Disse kroppslige betraktningene er minst like viktige som andre mer distanserte betenkninger rundt kunst, noe vi opplever at utstillingen til Mujinga skaper større bevissthet rundt.
Mangfoldet av stemmer og fraværet av en enkel institusjonell fasit åpner opp for en mye rikere og nyansert opplevelse for hver enkelt besøkende, mener vi.