Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Å gripe det flyktige

Forestillingen om Isadora Duncan gir publikum en sjelden innføring i betydningsfull dansehistorie.

70-årige Elisabeth Schwartz ble opplært av Isadora Duncans adoptivdatter. FOTO: VÉRONIQUE ELLENA

Black Box Teater, Oslo Konsept: Jérôme Bel

Koreografi: Isadora Duncan

Med: Elisabeth Schwartz

Alternerende medvirkende: Sheila Atala, Chiare Gallerani, Jérôme Bel

Dans er en flyktig kunstform. Det gjelder selvfølgelig all kunst som oppstår i møtet mellom scene og sal, men koreografier er vanskelig å skrive ned, og dansehistorien har det med å være enda mindre håndfast enn teater- og musikkhistorie. Den franske koreografen Jérôme Bels prosjekt «Isadora Duncan» bringer dansehistorien nærmere og oppleves først og fremst som et opplysnings- og formidlingsprosjekt.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?